به گزارش فارس، "نایف بن عبدالعزیز" یکی از ۷ عضو باقی مانده خانواده "سدیری" است که همه آنان از فرزندان "ملک عبدالعزیز بن سعود" هستند و مادرشان "حصه بنت احمد السدیری" پنجمین و محبوبترین همسر ملک عبدالعزیز در میان ۲۲ زن دیگر عبد العزیز بود.

نایف بن عبدالعزیز در سال ۱۹۳۳ در شهر طایف به دنیا آمد و پست‌های زیر را تاکنون احراز کرده است:
- استاندار ریاض از ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۴،
- معاون وزیر کشور در سال ۱۹۷۰،
- رئیس شورای عالی اطلاعات در سال ۱۹۷۰
- وزیر کشور از سال ۱۹۷۵ تاکنون.

نایف در طول این سال‌ها در مقایسه با برادرانش کارکرد بهتری در اداره امور داخلی کشور بخصوص در برخورد و سرکوب القاعده از خود نشان داده، ولی در عین حال به برادران خود نیز وفادار بوده است.

در این میان هیچ‌گاه نباید حمایت‌های ملک " فهد بن عبدالعزیز "، برادر تنی نایف طی سال‌های گذشته تا پیش از مرگ فهد را از نظر دور داشت که به شدت موجب افزایش نفوذ و قدرت وی منجر شد.

نایف در ایجاد توازن در خانواده به ویژه هنگام درگیر‌ی‌ها و اختلافات شدید میان فهد و شاهزاده سلطان(ولی‌عهد متوفی) و خنثی کردن اقدامات و فعالیت‌های مخفیانه سلطان علیه فهد نقش فعالی ایفا کرد و سکته قلبی فهد در سال ۱۹۹۵ و مرگ وی در سال ۲۰۰۵ تضعیف شدید قدرت نایف داخل خاندان آل سعود را درپی‌داشت.

بعد از مرگ فهد در آگوست ۲۰۰۵ و به قدرت رسیدن ملک عبدالله، نایف سومین شخصیت قدرتمند عربستان بشمار آمد، اما در خصوص جانشینی او پنجمین گزینه محسوب شد.

نایف در مقایسه با سلطان بن عبد العزیز، ولی‌عهد متوفی و برادر بیمار و مریض خود نقش فعال‌تری در اداره امور پادشاهی عربستان داشت، با این‌که بسیاری از مسئولیت‌های وزارت کشور را به " احمد بن عبدالعزیز "، برادر و معاونش و " محمد بن نایف " پسرش سپرده است.

سلطان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد متوفی و ناکام عربستان اعتقاد داشت، " فقط مرگ می‌تواند او را از رسیدن به قدرت و پادشاهی بازدارد "، ‌ به همین دلیل ۷ عضو باقی مانده از خاندان سدیری پس از رایزنی نایف به عنوان ولیعهد دوم معرفی کردند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با مرگ سلطان او یک پله به ولی‌عهدی عربستان نزدیک‌تر شده است.

نایف علاوه بر این‌که سمت وزیری کشور عربستان را برعهده دارد، حدود ۲۰ منصب رسمی و افتخاری دیگر را نیز یدک می‌کشد که مهمترین آنها ریاست افتخاری شورای وزیران، ریاست کمیته عالی حج، ریاست کمیته مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای عالی مقابله با بحران، ریاست شورای عالی امور اسلامی و عضویت در شورای بیعت است.

نایف بن عبدالعزیز بر خلاف دیگر شاهزادگان سعودی از جمله ولیعهد متوفی که ۱۷ همسر داشت، تنها سه بار ازدواج کرده، یکی از همسران خود را طلاق داده و دارای ۵ پسر و ۵ دختر است.