روند برگزاری نشست الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور

 روزنامه نیویورک تایمز نوشت: با اعلام نتیجه آرای الکترال کالج (مجمع گزینندگان آمریکا) در روز دوشنبه، وظیفه کنگره برای تایید یا رد این نتیجه آغاز می‌شود تا رئیس جمهور آینده آمریکا در بیستم ژانویه برای آغاز به کار سوگند یاد کند. 

 

در این مطلب آمده است: روز دوشنبه ۵۳۸ نفر گردهم می‌آیند تا مشخص کنند چه کسی رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. 

 

نشست‌های مجمع گزینندگان که در همه ایالت‌ها و در واشنگتن دی سی، کمتر از شش هفته پس از روز برگزاری انتخابات برگزار شدند، اهمیتی بیش از نشست‌هایی تشریفاتی داشتند. 

 

با وجود اینکه پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب، که در کسب بیشترین آرای مردمی شکست خورد، برآورد می‌شود بیشترین آرای الکترال را کسب کند، بار دیگر کالج الکترال را به کانون توجه‌ها بازگردانده است. نتیجه‌گیری آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی که روسیه تلاش کرد در انتخابات آمریکا دخالت کند و به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ آسیب بزند، در روزهای اخیر تمرکز‌ها را بر کالج الکترال تشدید کرده است. 

 

اعضای کالج الکترال چه کسانی هستند؟ 
به طور خلاصه الکتور‌ها (انتخاب‌کنندگان) افراد منتخب از جانب احزاب سیاسی ایالت‌های خود هستند تا برای انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور رای دهند. الکتور‌ها می‌توانند رهبران حزبی ایالت‌ها یا مقامات منتخب باشند، گاهی اوقات آن‌ها افرادی هستند که با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ارتباطات شخصی دارند. به عنوان مثال، بیل کلینتون امسال به عنوان عضو الکترال ایالت نیویورک است.
 
تعداد الکتورهای هر ایالت با تعداد نمایندگان و سناتورهایی که در کنگره دارد، برابر است- در مجموع تعداد اعضای کالج الکترال پانصد و سی و هشت نفر به اضافه سه الکترال دیگر از واشینگتن دی سی (پایتخت آمریکا) است. 

 

روز دوشنبه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 
نمایندگان الکترال در ایالت‌های خود دیدار می‌کنند، به ویژه در پایتخت، و در آنجا دو رای می‌دهند: یکی برای رئیس جمهور و دیگری برای معاون رئیس جمهور. 

 

آن‌ها سپس آنچه را که «تاییدیه نتایج آراء» بر اساس نتایج انتخابات خوانده می‌شود، آماده می‌کنند و در ‌‌نهایت این تاییدیه به کنگره تحویل داده می‌شوند. 

 

آیا نمایندگان الکترال باید مطابق با نتایج آرای مردمی در ایالات خود، رای دهند؟ 
نه ضرورتا. دست کم یک نفر گفته است که به ترامپ رای نخواهد داد. نه در قانون اساسی آمریکا و نه در قوانین فدرال، نمایندگان الکترال‌ها به رای دادن به شیوه خاص ملزم نشده‌اند. قوانین ایالتی وجود دارند که آن‌ها را ملزم می‌کنند بر اساس نتایج آرای مردمی در آن ایالت رای دهند؛ دیگران نیز بر اساس تعهدات حزبیشان الزاماتی را باید رعایت کنند. 

 

بر اساس برخی قوانین ایالتی، الکتورهای به اصطلاح بی‌وفا که بر خلاف نتایج آرای ایالتیشان رای دهند، احتمالا جریمه یا رد صلاحیت و جایگزین می‌شوند. تاکنون هیچ عضو کالج الکترال به علت رای دادن بر خلاف نتایج ایالتش، تحت پیگیرد قانونی قرار نگرفته است. تقریبا همه نمایندگان الکترال‌ها در گذشته بر اساس نتایج آرای ایالت‌های خود رای داده‌اند. 

 

چه کسی آرای الکترال را می‌شمارد؟ 
روز جمعه، ششم ژانویه (۱۷ دی)، در ساعت یک بعد از ظهر (به وقت محلی واشینگتن) اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در مجلس نمایندگان گردهم جمع می‌شوند تا این آراء را بشمارند. انتظار می‌رود جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، ریاست این شمارش آراء را که طی آن آرا هر ایالت باز و بر اساس حروف الفبا اعلام می‌شود، برعهده خواهد داشت. 

 

سپس بایدن برنده انتخابات را بر اساس اینکه چه کسی توانسته است اکثریت آرای- دست کم دویست و هفتاد رای الکترال- را به خود اختصاص دهد، اعلام می‌کند. 

 

در آن زمان، بایدن می‌پرسش آیا کسی مخالفتی دارد یا خیر و قانونگذاران می‌توانند در آن زمان هر رای الکترال یا نتایج آرای ایالت‌ها را در کل به چالش بکشند. اگر نماینده الکترالی تصمیم گرفته باشد علیه نتایج ایالتی رای بدهد، آن لحظه‌ای خواهد بود که قانونگذاران می‌توانند درخواست کنند، آن رای کنار گذاشته شود. 

 

مخالفت‌ها باید مکتوب و دست‌کم به امضای یکی از اعضای مجلس نمایندگان یا سنا رسیده باشد. اگر کسی به نتیجه الکترال اعتراضی نداشته باشد، مجلس نمایندگان و سنا بلافاصله به شکل مجزا آن‌ها را بررسی می‌کنند و فقط دو ساعت فرصت دارند تا درباره حمایت یا مخالفت با نتیجه تصمیم بگیرند. 

 

دو مجلس دوباره نشست مشترک تشکیل می‌دهند و دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند؛ اگر مجلس نمایندگان و سنا، هر دو، با مخالفت با نتیجه کالج الکترال، موافق باشند، آن رای گیری را زیر سوال می‌برند. اما تاکنون هرگز کنگره با نتیجه کالج الکترال مخالفت نکرده است. 

 

اگر مخالفتی با نتیجه الکترال اعلام نشود، نتیجه آن نهایی اعلام می‌شود و مرحله بعدی ادای سوگند پیروز انتخابات در بیستم ژانویه (۱بهمن) خواهد بود.