لاوروف: به مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه می‌دهیم

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌اش و نیز «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای‌اش اعلام کرد: ترکیه و ایران بر یک بیانیه مشترک برای احیای روند سیاسی در سوریه با هدف توقف درگیری در سوریه به توافق رسیده‌اند.

وی گفت: با ایران و ترکیه برای کار مشترک در راستای حل مسئله حلب به توافق رسیدیم؛ از سرگیری مذاکرات صلح سوریه مورد استقبال ماست.

لاوروف اعلام کرد: مسکو، آنکارا و ترکیه از حاکمیت اراضی سوریه حمایت می‌کنند.

وی افزود: مبارزه با گروهک‌های تروریستی مانند داعش و النصره در سوریه را ادامه خواهیم داد؛ ما آماده‌ تلاش برای حصول راه‌حل بین نظام سوریه و معارضان هستیم.

لاوروف اظهار داشت: ما تأکید می‌کنیم بر نقش مهم سازمان ملل و شورای امنیت و قطعنامه شورا درباره سوریه و نباید نقش تلاش‌هایی که روسیه و آمریکا انجام دادند و موفقیت‌هایی که به آن دست یافتند را نادیده بگیریم. ما در سپتامبر گذشته به نتایج خوبی دست یافتیم و موفقیت‌های خوبی داشتیم و بر مشارکت همه جانبه برای حل بحران سوریه تأکید کردیم.

* همه دولتمردان آمریکایی مایل به حل بحران سوریه نیستند

وی افزود:‌ آقای جان کری نیز در آن نشست اظهاراتی را بیان کرد، ولی همه دولتمردان آمریکایی مایل به حل بحران سوریه نیستند.

به گزارش فارس، لاوروف گفت: مواضع روسیه تغییرناپذیر است و در خصوص توافقنامه روسیه و آمریکا تغییر نکرده است. برای بار دوم در دسامبر ما پیشنهادی برای اجرای توافقنامه‌ها مطرح کردیم، بخصوص درباره حلب و برای سومین بار شرکای آمریکایی ما از این توافقنامه شانه خالی کرده و درباره حلب شرقی کوتاهی کردند.

 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: همه حاضران تلاش می‌کنند تا کار مشترکی را انجام دهند، اما مشکلات ساکنان حلب شرقی و ضرورت بسیار شدید و تلاش برای کاهش قربانیان و آزادی شهر حلب از اشغال تروریست‌ها، همه این مسائل باعث شد که ما تلاش‌ بیشتری انجام دهیم و فعالیت‌های خود را گسترش دهیم و از امکانات خود برای مبارزه با تروریست‌ها و حل مشکلات حلب شرقی استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به نشست سه‌جانبه امروز عنوان کرد: ما در هفته‌های گذشته هم اقدامات لازم را برای این کار انجام دادیم برای اینکه به ساکنان حلب شرقی اجازه دهیم به صورت مسالمت‌آمیز از این مناطق خارج شوند. ناظران صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان ملل، نیز نقش مهمی در توافقنامه‌هایی که ما داشتیم، ایفا کردند.

 

به گزارش فارس، لاوروف ادامه داد: در عملیات خروج شهروندان از حلب شرقی ما در همان چارچوب‌هایی که توافق کرده بودیم عمل کردیم. مخالفان نیز مخالفان مسلح بودند. امروز عملیات خروج رو به پایان است و به نظرم در یکی دو روز آینده پایان می‌پذیرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: برخی از کشورها در همین چارچوب همکاری‌های خوبی کردند، همکاری‌های عملی برای حل بحران سوریه انجام دادند و در اینجا تاکید می‌کنم که در بیانیه مشترکی که داشتیم، بر همکاری همه طرف‌های مسئول تاکید شد و از همه خواستیم که به این عملیات بپیوندند.

 

لاوروف افزود: این نکته مثبتی است و امروز ما در این توافقنامه مشترک شاهد این کارها بودیم،‌ مبارزه با تروریست‌ها باید فراگیر و گسترده باشد در قطعنامه شورای امنیت هم به این موضوع تاکید شده و نباید معیارهای دوگانه در این زمینه وجود داشته باشد نباید چشمان خود را بر فعالیت این گروه ها ببندیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که مبارزه با تروریست‌ها باید فراگیر و گسترده باشد. در قطعنامه‌ شورای امنیت نیز بر مبارزه با تروریست‌ها تأکید شده است، نباید معیارهای دوگانه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: همه نکات در قطعنامه‌های شورای امنیت آمده و بر آن تأکید شده است. نباید با تروریست‌ها هیچ گونه همکاری وجود داشته باشد و نباید چشمان خود را بر روی فعالیت‌های آنها ببنیدیم.

*هیچ معامله‌ای با گروه‌های تروریستی نباید صورت گیرد

به گزارش فارس،‌لاوروف گفت: برای حفظ جان شهروندان هیچگونه توافقنامه‌ و مذاکره‌ای با گروه‌های تروریستی نباید انجام شود و هیچ معامله‌ای با این گروه‌ها نباید صورت گیرد.

وی افزود: برخی از کشورها که در بحران سوریه دست داشتند و یا تلاش‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه صورت دادند، همه کشورها چه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این کشورها نیز خودشان در روزها و ماه‌های اخیر قربانی حملات تروریستی شدند که داعش این اقدامات را انجام داد و جبهه النصره نیز روز گذشته عملیات تروریستی و خطرناکی انجام داد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌تروریست‌ها روز گذشته سفیر روسیه را در آنکارا ترور کردند که این نیز عملیات خطرناکی بود که جا دارد ما همین امروز با همکاران خود اعلام همبستگی کنیم، مذاکرات مشترکی است و باید کارهای مشترکی انجام شود و کارشناسان روسیه و ترکیه برای تحقیقات در زمینه قتل و ترور سفیر روسیه در ترکیه باید تلاش کنند.

لاوروف یادآور شد: چگونه القاعده به وجود آمد و چگونه گروه‌هایی از آن منشعب شدند. در افغانستان، همان جنگجویانی که به القاعده و گروه‌های دیگر در کشورهای مختلف پیوستند در عملیات ۱۱ سپتامبر در آمریکا عملیات تروریستی انجام دادند.

وی پرسید: چه کشورهایی به اینها کمک کرده و از آنها حمایت می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه افزود: القاعده به جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل شد که ما امروز فهرست بلندبالایی از این تروریست‌ها را می‌بینیم.

لاوروف اضافه کرد: سازمان ملل، آمریکا و روسیه نیز با اقدامات تروریست‌ها مخالفند و با آنها مبارزه می‌کنند و تلاش‌های خود را در این زمینه به کار خواهند گرفت.