نقش انگلیس در جنایت‌ های آل سعود

«حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام در خصوص مواضع آشکار نخست‌وزیر انگلیس درباره توجیه فروش تسلیحات به عربستان در جنگ علیه غیرنظامیان یمنی و نجات جان انگلیسی‌ها به دنبال تبادل اطلاعات با عربستان، با اشاره به شراکت انگلیس در جنایت‌های آل سعود یادآوری کرد: گفتار و رفتار ترزا می، به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس در قبال منطقه غرب آسیا موضوع تازه‌ای نیست.

وی با توجه به اینکه انگلیس از سال 1917 به کمک فرانسوی‌ها در چارچوب پیمان سایکس- پیکو تلاش کرد نقشه جدیدی را برای منطقه طراحی کند، خاطرنشان کرد: این کشور به‌صورت مستمر در موضوعات این منطقه و به‌ویژه مسلمانان دخالت داشته است. دخالت‌های انگلیس غیر سازنده، توأم با اختلاف افکنی قومی و مذهبی و تلاش برای تفرقه افکنی میان امت اسلامی بوده است. حمایت از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در قلب سرزمین‌های امت اسلامی و بعد از آن کمک به ایجاد رژیم سعودی در 80 سال پیش نشان داد که دولت انگلیس در همه موضوعات بحرانی در منطقه غرب آسیا مداخله گر اصلی بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حتی انگلیس راه را برای ورود ایالات‌متحده آمریکا به منطقه فراهم کرده است، اشاره داشت: تلاش برای سرنگون کردن دولت ملی و اجرای کودتای ننگین 28 مرداد 1332 از جمله دخالتهای این دولت در ایران بود.

وی با تأکید بر نکته‌ای که لازم است دولت‌مردان انگلیس به یاد داشته باشند، مطرح کرد: آن‌ها دیگر انگلیس ابرقدرت قرن 18 نیستند و کشورهای منطقه غرب آسیا نیز با وضعیت قرن 18 و 19 تفاوت بسیاری دارند. امروز به‌ شدت از قدرت انگلیس کاسته شده و در مقابل جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان یک کشور نقش‌آفرین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح است؛ بنابراین، چنین صحبت‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال ایران اثر وضعی نخواهد داشت.

عابدینی با اشاره به اینکه انگلیس در حال حاضر به رژیم سعودی کمک تسلیحاتی و از آن حمایت می‌کند، تأکید داشت: رژیم کودک کش سعودی که رفتار بدوی دارد، به‌ هیچ‌ عنوان مبتنی بر حقوق بین‌الملل رفتار نمی‌کند. همچنین حقوق زنان، قانون احزاب و انتخابات در این رژیم امری بسیار غریبه است. رژیمی که دو محصول صادر می‌کند: نفت و تروریسم. همه متفق هستند که تمام گروه‌های تروریستی با دلارهای نفتی سعودی و اندیشه‌های مبتنی بر وهابیت، اندیشه رسمی رژیم سعودی شکل‌گرفته‌اند و پیش می‌روند.

وی با توجه به شراکت انگلیس در جنایت‌های آل سعود بیان داشت: اگر انگلیس امروز با تمام توان خود به چنین رژیمی کمک می‌کند، باید آن را در همه جنایت‌هایی که در یمن، سوریه و لبنان صورت می‌گیرد، شریک دانست. انگلیس را باید شریک جنایت گروه‌های تروریستی خواند که امروزه نه‌ تنها منطقه غرب آسیا، بلکه تمام دنیا را تهدید می‌کنند.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما با تأکید بر اینکه روند دخالت‌ها و حمایت‌های انگلیس نمی‌تواند استمرار پیدا کند، ارزیابی کرد: چراکه مردم منطقه روزبه‌روز آگاه‌تر می‌شوند و پیروزی‌های پی‌درپی در سوریه و موصل نشان می‌دهد که همپیمانی بین قدرت‌های غربی، عربی، عبری و بازی خوردگان تکفیری نمی‌تواند در درازمدت نقش‌آفرین باشد. انتظار می‌رود که با آگاه شدن علما و امت‌های اسلامی زمینه برای برخورد جدی‌تر با این گروه‌ها فراهم شود.