واکنش‌ها به تصویب قطعنامه ضد شهرک‌سازی اسرائیل

تصویب قطعنامه‌ای که خواستار توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین است به واکنش‌های گسترده رو به رو شد.

این قطعنامه روز جمعه با 14  رأی موافق و یک رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید. 

*نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنش به تصویب این قطعنامه خطاب به اعضای شورای امنیت گفت:«چه کسی به شما حق تصویب چنین قطعنامه‌ای داده است؟»

وی در ادامه گفت که اسرائیل، همان‌طور که روسیه در مسکو، انگلیس در لندن، فرانسه در پاریس ساخت و ساز می‌کند اسرائیل هم در «اورشلیم» شهرک‌سازی را ادامه خواهد داد. 

*نماینده فلسطین در سازمان ملل

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد از این قطعنامه استقبال کرد و از تنظیم‌کنندگان آن تشکر کرد. وی ضمن اشاره به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، راهکار «دو دولتی» را تنها راه برای حل تنش میان اسرائیل و فلسطین خواند. 

نماینده فلسطین همچنین این قطعانمه را «گامی ضروری برای درمان زخم باز 70 ساله» ناشی از اشعالگری رژیم صهیونیستی خواند. 

*جان کری، وزیر خارجه آمریکا 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای نوشت: «به عنوان یکی از دوستان دیرینه اسرائیل، از هر فرصتی برای صحبت کردن یا رأی دادن برای محافظت از امنیت اسرائیل استفاده کرده‌ام. این دولت به خاطر آنچه سران اسرائیل سابقه‌ای بی‌همتا در حمایت از امنیت اسرائیل می‌خوانند به خود مفتخر است.»

* بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از مصوبه شورای امنیت استقبال کرد و گفت: «این قطعنامه، گامی مهم است که نشان‌دهنده رهبری مطلوب این شورا و تلاش‌های جمعی جامعه بین‌المللی برای تأکید بر قابل دستیابی بودن راهکار دو دولتی است.»

از دیگر سو، رأی ممتنع آمریکا به این قطعنامه انتقادات گسترده مقام‌های رژیم صهیونیستی و نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره آمریکا را به همراه داشت.

* دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بلافاصله پس از اتمام رأی‌گیری شورای امنیت در حساب کاربری‌اش در توئیتر، با اشاره به تاریخ تحلیف و ورودش به کاخ سفید نوشت: «درباره سازمان ملل، اوضاع بعد از 20 ژانویه متفاوت خواهد بود.»

* نتانیاهو،نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رژیم به مفاد این قطعنامه پایبند نخواهد بود. 

در این بیانیه آمده است: «اسرائیل این قطعنامه ضد اسرائیل و شرم‌‌اور را رد می‌کند و به مفاد آن پایبند نخواهیم بود.

این بیانیه همچنین به رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت هم اشاره کرده در انتقاد از آن نوشته است: «آمریکا نتوانست از اسرائیل در برابر این تبانی محافظت کند و حتی در پشت پرده با آن همدستی کرد.»

بیانیه دفتر نتانیاهو خاطرنشان کرده تل‌آویو برای خنثی کردن آثار منفی این قطعنامه چشم به راه همکاری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و  «دوستان و متحدان» خود در کنگره آمریکا است.

*وزیر اسرائیلی 

«یوال اشتاینتز»، وزیر اسرائیلی در مصاحبه با کانال 2 رژیم صهیونیستی از رأی ممتنع آمریکا انتقاد کرد و گفت که آمریکا اسرائیل را «رها کرده است.»

* پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا 

پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم در بیانیه‌ای اقدام واشنگتن را «کاملاً شرم‌آور» و «لطمه به صلح» خواند. 

لیندسی گراهام، دیگر نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا در توئیتر نوشت که سیاست خارجی اوباما ازساده لوحی و حماقت به سمت اقدامات خطرناک پیش رفته است. 

* رژیم صهیونیستی سفیرانش در نیوزلند و سنگال را فراخواند

رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قطعنامه برای پایان دادن به شهرک‌سازی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی  سفرای کشورهای نیوزلند و سنگال در تل‌آویو را احضار کرد.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرد به وزارت خارجه اسرائیل دستور داده شده برنامه‌های کمک‌رسانی به سنگال را قطع کند. 

نیوزلند و سنگال، در کنار مالزی و ونزوئلا چهار کشوری بودند که پس از عقب‌نشینی مصر از رأی‌گیری درباره قطعنامه ضد شهرک‌سازی بار دیگر آن را به جریان انداختند.  

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را تصویب کرد. 

این رأی‌گیری قرار بود روز پنجشنبه انجام شود اما به درخواست مصر به تعویق افتاد.