واکنش جان کری به قطعنامه ضد اسرائیلی شورای امنیت

جان کری وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: واشنگتن از اسرائیل و فلسطین می خواهد تا برای پیشبرد چشم انداز مربوط به راهکار تشکیل دو کشور تلاش کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا با همه مفاد این قطعنامه موافق نبوده است ولی اقدام سازمان ملل به درستی خشونت و ارعاب و تهدید و فعالیت های شهرک سازی را محکوم می کند و از هر دو طرف می خواهد تا گام‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل روند کنونی بردارند و چشم اندازهای راهکار تشکیل دو کشور را به پیش ببرند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود در این باره تاکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا، عاملان اصلی تصویب این قطعنامه شرم آور ضد شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

این یکی از شدیدترین حملات مقامهای رسمی رژیم صهیونیستی به اوباما بوده است. روابط نتانیاهو و اوباما طی ماه های گذشته نیز به شدت تیره و تار بوده است.

این مقام اسرائیلی افزود: اوباما و کری عاملان اصلی این اقدام شرم آور علیه اسرائیل در سازمان ملل بودند. اوباما می توانست در یک لحظه عزم خود را برای وتوی این قطعنامه اعلام کند اما به جای این اقدام، از تصویب آن حمایت کرد. این اقدام نشانگر تنها گذاشتن اسرائیل از سوی آمریکا پس از دهه ها حمایت از تل آویو در سازمان ملل بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل، جمعه‌شب با تصویب قطعنامه‌ای خواهان توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی شد. همانطور که پیش بینی می‌شد آمریکا با رای ممتنع خود راه را برای تصویب این قطعنامه باز کرد.

اسرائیل از دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل وتو نکردن این قطعنامه به شدت انتقاد کرده و گفته است، که به این قطعنامه پایبند نخواهد بود.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که رأی واشنگتن حامل این پیام بوده که شهرک‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی هستند و باید متوقف شوند.