کوچکترین مبارز اهل‌سنت در الحشد الشعبی + تصاویر

 ریکان متولد سال ۲۰۰۰ میلادی از اهالی منطقه الکیاره در جنوب شرق موصل است که با عضویت در سازمان الحشد الشعبی به جنگ با داعش رفته است.

این نوجوان اهل سنت می‌گوید که تروریست‌های داعش زمانی که وارد منطقه الکیاره شدند ۲۰ نفر از خانواده و عشیره‌ام را بی رحمانه به شهادت رساندند.

وی گفت پس از آن تصمیم گرفتم به نیروهای الحشد الشعبی بپیوندم تا انتقام خون خانواده و عشیره‌ام را از آنان بگیرم.

ریکان گفته که پدر و مادرش نیز او را هنگام پیوستن به نیروهای بسیج مردمی عراق تشویق کرده‌اند.

این نوجوان هم اکنون در کنار رزمندگان لواء امام حسین(ع) با تروریست‌های تکفیری داعش مبارزه می‌کند.

حضور نیروهای اهل تسنن در ساختار نیروهای حشد الشعبی پاسخی قاطع به اتهامات عربستان، ترکیه و آمریکا در مورد گرایش‌های طایفه‌ای در این نیروی مردمی عراق است.

نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ و در پاسخ به فتوای مرجعیت عراق برای مبارزه با داعش تشکیل شدند، اما از همان آغاز طرف‌های منطقه‌ای و پیش از همه عربستان و ترکیه در کنار غرب به رهبری آمریکا یک اتهام اساسی و البته واهی به این گروه مردمی وارده می‌کردند: حشد الشعبی یک گروه شبه نظامی شیعه هستند که اهل تسنن عراق را هدف قرار داده‌اند و درصدد هستند ترکیب جمعیتی مناطق عراق را تغییر دهند.

حدود ۲۵ تا ۳۰هزار نفر از مبارزان حشد الشعبی از عشایر اهل تسنن هستند.

اگر عراق را یک کشور با تنوع نژادی و مذهبی مختلف شامل کُردها، ترکمن ها، ایزدی ها، شیعیان و اهل تسنن در نظر بگیریم می بینیم که از تمام این گروهها نیروهایی به شکل داوطلبانه به صف حشد الشعبی پیوسته‌اند تا بنابر ندای مرجعیت به داعش اجازه اشغالگری و بی حرمتی به خاک و مال وجان و ناموس مردم عراق را ندهند.

بنا بر قانون مصوبه پارلمان، کادر سازی و کارهای تشکیلاتی حشد الشعبی تحت اختیار فرماندهی کل نیروهای مسلح (نخست‌وزیر) قرار دارد.

هزاران نفر از نیروهای حشد الشعبی از اهالی مناطق جنوب و مرکز عراق و از شهرهای کربلا، نجف و بصره در نبرد با داعش در مناطق سنی نشین تکریت، الانبار و موصل به شهادت رسیدند.

این افراد حتی یک بار پیش از این نبردها عازم این شهرها نشده بودند حال آنکه کسانی که مدعی دفاع از اهل تسنن عراق هستند، حشد الشعبی را خطری برای ساکنان مناطق سنی نشین عنوان کرده و همواره هشدار داده اند که حشد الشعبی نباید در عملیات آزادسازی این مناطق حضور داشته باشند. نمونه این فضاسازی علیه حشد الشعبی را در جریان عملیات آزادسازی فلوجه و اکنون در موصل شاهدیم.