چهار عامل تأثیرگذار بر سرنوشت روسیه

 جهان در سال 2016 در جهت منافع ولادیمیر پوتین –رئیس‌جمهور روسیه- پیش رفت. برای مثال دونالد ترامپ که از گزینه‌های مورد حمایت پوتین بود، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد و همانطور که روسیه انتظار داشت، انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد.

در این گزارش آمده است: احتمالاً  برای روسیه سال آینده بهتر از امسال رقم بخورد؛ زیرا در انتخابات پیش روی فرانسه، آلمان و ایتالیا احتمال پیروزی نامزدهای تحت حمایت روسیه بسیار زیاد است. همچنین اتحاد کشورهای ترنس-آتلانتیک بر سر تحریم‌های روسیه تحت فشار قرار گرفته است. کمپین آزادسازی حلب نیز برای روسیه موفقیت‌آمیز بوده است و اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) تصمیم گرفته تولید نفت را کاهش دهد که اقتصاد روسیه در پی این تغییر رشد خواهد کرد؛ اما ادامه این روند برای کرملین تضمین شده نیست و چهار عامل وجود دارد که پیش‌بینی سال 2017 را دشوار می‌کند.

سیاست پیچیده آمریکا

تصمیمات ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و با پیروزی وی در انتخابات، سیاست‌های آمریکا نیز مبهم خواهد بود. با اینکه جمهوری‌خواهان کنترل کاخ سفید و مجلس سنا را در دست دارند، همه آنها از ترامپ حمایت نمی‌کنند. ضمن آنکه برخی در داخل آمریکا معتقدند روسیه با «مداخله» در انتخابات شرایط پیروزی ترامپ را فراهم کرد.

به طور خلاصه باید بگوییم ترامپ متحد روسیه است؛ اما سیاست‌های آمریکا بسیار پیچیده است و فراتر از مواضع ترامپ اتخاذ می‌شود. موازنه قدرت در واشنگتن باید مشخص شود و روابط با مسکو یکی از مسائل مهم برای تصمیم گیری است.

ناتو هنوز هم پابرجاست

عامل دوم، اتحادی است که آمریکا هم از طریق ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و هم به شکل دوجانبه در اروپا بنا کرده‌است.

همانطور که آمریکا از ترامپ بزرگتر است، ناتو نیز از آمریکا بزرگتر است. از زمان الحاق کریمه به روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی فعالیت خود در سراسر اروپا را آغاز کرده است. اعضای ناتو تصمیم دارند چهار یگان نظامی را در کشورهای حوزه دریای بالتیک مستقر کنند. کرملین همواره این اقدام ناتو را «خصمانه» خوانده است.

آمریکا نیز پس از سه سال غیبت، در حال بازگرداندن تانک‌هایش به اروپا است. واشنگتن یک پایگاه دفاع موشکی را در رومانی فعال کرده و ساخت یک پایگاه جدید در لهستان را نیز آغاز کرده است.

صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود، اقدامات مذکور از سوی آمریکا روابط واشنگتن-مسکو را تیره می‌کند.

مرکل منتقد سرسخت پوتین

عامل سوم آلمان است. آنگلا مرکل –صدراعظم آلمان- یکی از سرسخت‌ترین منتقدان پوتین در اروپا است و سال آینده برای چهارمین دوره برای تصدی این سِمَت نامزد می‌شود. مرکل نیز همانند آژانس اطلاعات خارجی آلمان درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده بود.

با اینکه مرکل از جانب احزاب راست و چپ در خصوص سیاست‌های مهاجرتی‌اش تحت فشار است، هیچ شخصیت سیاسی که بتواند با وی رقابت کند وجود ندارد و تا زمانی که مرکل در این سمت بماند مشکلات مسکو ادامه خواهد داشت.

اقتصاد روسیه

عامل چهارم اقتصاد روسیه است که بر سر این کشور سایه انداخته است. سال 2017، صدمین سالگرد انقلاب بلشویک است؛ اما هنوز هم مشکلات اقتصادی روسیه پابرجاست.

البته افزایش بهای نفت و امید به لغو تحریم‌های روسیه چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور را روشن کرده است. اما با این وجود، فقدان سرمایه‌گذاری و انعطاف‌پذیری در این زمینه حل مشکلات اقتصادی را به تعویق می‌اندازد. 

سی‌ان‌ان در پایان نوشت: با این حال، نمی‌توان گفت این چهار عامل باعث می‌شود سال 2017 برای پوتین سال خوبی نباشد؛ اما می‌توانند مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کنند. در حال حاضر، اتفاقات سال 2017 به راحتی قابل پیش‌بینی نیست؛ با این حال، این سال می‌تواند مانند 2016، سال خوش‌شانسی پوتین باشد.