اظهارات ضد سعودی وزیر امور خارجه انگلیس

 «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی عجیب و دور از انتظار، عربستان سعودی را به سوء استفاده از نام دین اسلام و ایجاد جنگهای نیابتی در منطقه خاورمیانه متهم کرد.

این اظهارات واقع بینانه که به هیچ وجه از مقامات ارشد کشوری همچون انگلیس، انتظار نمی رفت، موجی از انتقادات و حملات را به دولت «ترزا می» نخست وزیر این کشور سرازیر کرد.

بسیاری از مقامات لندن با موضع گیری در مقابل این سخنان جانسون، آن را نظرات شخصی او خواندند و اعلام کردند، این اظهارات به هیچ وجه موضع سیاسی این کشور را نشان نمی دهد.

سخنگوی دولت ترزا می نیز در واکنش به این اتفاق، سخنان جانسون را نظرات شخصی خود او معرفی کرد و از حمایت کامل این کشور از عربستان سعودی خبر داد.

این در حالی است که تعدادی از اعضای محافظه کار پارلمان انگلیس نیز به حمایت از وزیر امور خارجه این کشور پرداخته و اظهار داشتند: وی سخنان حقی بر زبان جاری کرده است. او وزیر امور خارجه است و باید به اموری رسیدگی کند که در سیاست خارجی کشور دارای اهمیت است و اقدامات تفرقه انگیز عربستان در خاورمیانه، از جمله اموری است که به حیطه کاری او مربوط می شود.

برخی دیگر از اعضای پارلمان بریتانیا نیز حمایت خود از جانسون را با انتقاد از دولت این کشور اعلام کرده و اظهار داشتند: انگلیس به قدری به دلارهای نفتی عربستان وابسته شده است که مجبور است چشم خود را بر روی حقایق تلخی که رژیم آل سعود مسئول مستقیم آن است، ببندد.

شایان ذکر است، چندی پیش نخست وزیر انگلیس، با حضور در نشست کشور های عربی شورای همکاری خلیج فارس، در اظهاراتی تملّق آمیز، از سیاست خارجی ایران انتقاد کرده و حمایت خود را از کشورهای عربی در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود.