شورای امنیت نتانیاهو را به حضیض ذلت کشاند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی با عنوان «شورای امنیت نتانیاهو را از اوج غرور به حضیض ذلت کشاند» نوشت: شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه ضربه دیپلماتیک سختی بر اسرائیل و پروژه شهرک‌سازی مورد علاقه این رژیم وارد کرد. جامعه بین المللی شانه به شانه هم ضداسرائیل ایستاد و نزدیک‌ترین متحدان بنیامین نتانیاهو در زمانی که وی به آن‌ها نیاز داشت او را به حال خود‌‌ رها کردند، و بدین ترتیب شهرک‌های «یهودی‌نشین» موجود در کرانه غربی و شرق بیت المقدس بر اساس قوانین بین المللی غیر قانونی اعلام شد و مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ مورد تاکید دوباره قرار گرفت. 

 

با این اقدام همچنین چارچوبی قانونی برای انجام اقدامات تنبیهی از سوی سازمان ملل و کشورهای دیگر در مقابل شهرک‌سازی به طور خاص و اسرائیل به طور عام بنا نهاده شد. 

 

قطعنامه ۲۳۳۴ توهم القاء شده از سوی اسرائیل مبنی بر اینکه پروژه شهرک‌سازی به امری عادی تبدیل شده را در هم شکست، این قطعنامه متضمن نوعی تصویب بی‌بازگشت است که در حال حاضر به عملی انجام شده تبدیل شده است. 

 

در سال‌های اخیر، و در پی منصرف شدن اوباما از تلاش برای پیشبرد روند صلح، نتانیاهو، وزرای کابینه وی و طرفداران شهرک سازی طوری رفتار کرده‌اند که گویا جنگ تمام شده است، بطوریکه اسرائیل شهرک ساخت و ساخت و کاخ سفید اعتراض کرد و محکوم کرد و حقایق موجود در این میان کاملا نادیده گرفته شدند. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: کابینه اسرائیل بطور ضمنی بدون توجه به خواست واشنگتن و جامعه بین المللی، در کرانه غربی طوری شهرک‌سازی می‌کرد که انگار فردایی وجود ندارد و قرار نیست ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی بی‌سابقه از آمریکا دریافت کند. 

 

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز این قطعنامه را به عنوان یکی از کاتالیزورهای اقدام شورای امنیت در این باره امضا کرد، این قطعنامه در واقع یک سیلی به صورت شخص نتانیاهو و توهینی از سوی یک رئیس جمهور (اوباما) بود. 

 

در ادامه این تحلیل آمده است: شرم‌آور‌تر برای نتانیاهو این بود که درست چند ساعت پیش از آنکه مصر اعلام کند طرح ضد شهرک‌سازی خود را به تعویق انداخته، جشن پیروزی از سوی دفتر وی اعلام شد. سخنگویان نتانیاهو، معتمدین و حامیان وی در اسرائیل و آمریکا نبوغ تاکتیکی نخست وزیر اسرائیل و نفوذ جادویی وی بر روی رهبران جهان را، از دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، گرفته تا عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، جشن گرفتند؛ اما در عرض چند ساعت نتانیاهو، برای چندمین بار شرمنده شد و در یک چشم به هم زدن از اوج غرور به حضیض ذلت سقوط کرد. 

 

هاآرتص در ادامه نوشت: در این مورد هم درست مثل حرکت مخرب‌اش برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران، نتانیاهو بیش از حد خود را باهوش تصور می‌کرد و بار دیگر این ران درمر، سفیر اسرائیل، در سازمان ملل بود که بازی را باخت. دقیقا مانند زمانی که آن‌ها برای تضمین دعوت از نتانیاهو برای بیان مخالفتش با توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، بدون اطلاع اوباما وارد عمل شدند و این کار آن‌ها عزم اوباما را برای مقابله با آن‌ها با چنگ و دندان جزم‌تر کرد، این بار هم برای دومین باز آشکارا و گستاخانه سعی کردند اوباما را دور بزنند و در حالیکه او هنوز رئیس جمهور آمریکاست، به ترامپ روی آوردند. 

 

این روزنامه که بشدت از سیاست‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کند، در ادامه نوشت: نتانیاهو در حال حاضر ادعا می‌کند که اوباما بخشی از توطئه ضداسرائیلی بوده و طوری برنامه‌ریزی شده بود که وی در زمینه تصمیم شورای امنیت، هیچ اقدامی نکند. هر چند این امری ممکن است، اما آنچه مسلم است این است که اگر اوباما در این زمینه شک و تردید و یا افکار دیگری هم داشته، ترفند‌ها و حقه‌های خنده‌دار نتانیاهو کافی بود تا او را متقاعد کند که نخست وزیر اسرائیل را در زمینه حلق‌آویز کردن خودش تنها و بدون کمک‌‌ رها کند. 

 

در حال حاضر عمق شرمندگی سیاسیِ نتانیاهو، شدت واکنش او را تعیین خواهد کرد. مبارزه با اوباما از جمعه شب گذشته و با متهم شدن وی به «توطئه» ضد اسرائیل از سوی نتانیاهو و مطرح شدن او به عنوان دشمن اسرائیل از سوی برخی وزرای کابینه آغاز شده است. البته نتانیاهو، مثل همیشه، ممکن است از مخمصه به وجود آمده مزایای سیاسی برای خود دست و پا کند، او استاد منحرف کردن توجه مردم اسرائیل از شکست‌هایش در پشت دروازه هاست. 

 

در ادامه تحلیل این روزنامه صهیونیستی آمده است: در واقع، از بسیاری جهات، رأی شورای امنیت آخرین تشویق اوباما و غزل خداحافظی نه تنها برای ریاست جمهوری وی، بلکه پایانی بر سیاست حمایت صریح آمریکا از راه حل دو دولت و مخالفت با ایجاد شهرک‌ها بود، سیاستی که، باید اعتراف کرد اوباما در فرموله کردن آن بهتر از رسیدن به آن عمل کرد. 

 

ترامپ بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات روشن کرد که «همه چیز پس از ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود» و نتانیاهو به سرعت گفت که این روز به این زودی‌ها فرا نخواهد رسید. اما اشتباه نکنید: اقدام شورای امنیت قابل بازگشت نیست. با و یا بدون ترامپ هر چقدر اسرائیل هزینه کند، این تصمیم تغییر نخواهد کرد. قبل از اینکه ترامپ نقش ناجی اسرائیل را بازی کند، از یک طرف اشاره کرد که واکنش وی در زمینه رای ممتنع آمریکا به طرز مشکوکی محدود خواهد بود، اما در عین حال در توییتی با اعلام سیاست کاملا جدید در زمینه توانمندسازی هسته‌ای آمریکا - که به زعم وی طی چهار دهه گذشته به علت خویشتنداری آمریکا به فراموشی سپرده شده است - جامعه طرفداران کنترل تسلیحات در جهان را شوکه کرد. 

 

حتی قبل از رأی شورای امنیت، نتانیاهو نمی‌توانست شادی خود را در زمینه انتقال زودهنگام قدرت در واشنگتن پنهان کند. او مطمئن است که همه چیز طبق رضایت او پیش خواهد رفت، و با وجود فرعون در کاخ سفید روزهای خوش با ترامپ، خیلی نزدیک است. اما این تصمیم شورای امنیت یادآور یک قانون مفید است و آن اینکه وقتی نتانیاهو سر خود را در برف فرو کرده و به اطراف توجهی نمی‌کند، بهترین کار این است که به بمب‌هایش پناه ببرد.