شکست عربستان در جنگ یمن و احساس خطر متحدان ریاض

 عربستان سعودی با وجود هزینه های بسیار برای آتش افروزی در سوریه و یمن، شکست‌های نظامی پی در پی را متحمل می‌شود.

به نظر می‌رسد روند جنگ هایی که عربستان با نظارت آمریکا در منطقه به آن دامن زده است بر خلاف خواست ریاض پیش می‌رود. عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه خاورمیانه که در بسیاری از کشورهای عربی دارای قدرت نفوذ است و با دلارهای نفتی خود تلاش کرد برخی کشورهای عربی را با مواضع خود همراه کند اکنون در حال شکست خوردن است. این کشور قوانین بین الملل را در جنگ علیه مردم یمن زیرپا می‌گذارد و بر این مساله سرپوش می‌نهد.

تحلیلگران بر این باورند که هزینه های سرسام آور عربستان طی سال های پیش برای عملی ساختن طرح های مشکوک خود در بسیاری از کشورهای عربی بی تاثیر نخواهد بود. این هزینه های به طور ژرف عرصه های اقتصادی، نظامی و سیاسی عربستان را در منطقه تهدید خواهد کرد و این کشور را با پیرامون خود در رویارویی مستقیم قرار خواهد داد.

شاید غرق شدن عربستان در باتلاق یمن، ضربه کمرشکنی برای ریاض باشد. به ویژه این در شرایطی است که هنوز هم عربستان بر این مساله پافشاری می کند که می تواند کار را در صحنه نظامی یکسره کند. عملیات نظامی عربستان در خاک یمن و راهی کردن هزاران مزدور به سمت یمن زیان های بسیاری برای عربستان به دنبال داشت و سبب وخامت اوضاع نظامی، اقتصادی و سیاسی عربستان شده است.

طی 2 روز گذشته جبهه‌های مرزی یمن و عربستان درگیری‌های خشونت باری را شاهد بود. پس از این که گروه‌های مسلح وابسته به عربستان در پیشروی در جبهه مرزی البقع در میان صعد و نجران ناکام ماندند آنان جبهه تازه ای را منطقه گذرگاه علب در حد فاصل صعده و منطقه عسیر گشودند.

شکست عربستان در جبهه جدید شبیه شکست آن در جبهه‌های دیگر است. این شکست‌ها هیچ تاثیری در پیشروی ارتش یمن و کمیته مردمی آن در ژرفای خاک عربستان نخواهد داشت.  عربستان سعودی بخش های گسترده ای از خاک خود را به مزدورانی داده است که به نیابت از ارتش شکست خورده عربستان سرگرم نبرد هستند. موفقیت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به مرزی رسید که کشورهای پشتیبان عربستان و در راس آنها آمریکا احساس خطر کرده اند و نسبت به لطمه خوردن امنیت عربستان هشدار داده‌اند.

گروه‌های مزدور در گذرگاه مرزی علب دست به چندین عملیات زدند که همه این عملیات با شکست روبرو شد و در نتیجه آن شماری از مزدوران زخمی و به هلاکت رسیدند. در منطقه میدی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی شماری از تجمعات مزدوران را در منطقه الموسم و گذرگاه الطوال هدف قرار دادند. در نتیجه عملیات بی نظیر ارتش و کمیته های مردمی شماری از مزدوران به هلاکت رسیدند.

این حمله‌ها در شرایطی صورت گرفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی حمله‌های موشکی و توپخانه‌ای خود به هدف‌های نظامی عربستان در جبهه های جیزان، نجران و عسیر را ادامه می‌دهند. طی 2 روز پیش بسیاری از مناطق مرزی عربستان به طور گسترده‌ای بمباران شد. بازرترین این بمباران‌ها در پایگاه‌های الطلعه و الشبکه در نجران و المسیال و الربوعه در عسیر و القنبور در جیزان رخ داد که در نتیجه آن انبارهای سلاح و جنگ افزارهای عربستان ویران شد و شماری از سربازان عربستان به هلاکت رسیدند. افزون بر این، بیش از 20 سرباز عربستانی طی 2 روز پیش به دست نیروهای یمنی به اسارت گرفته شدند.

جبهه‌های داخل در نهم، مارب، الجوغ و تعز هم تحولات بسیاری را شاهد بوده است. در این جبهه ها نیروهای وابسته به عربستان در جبهه نهم حمله های گسترده‌ای را انجام دادند. آنان تلاش کردند به سمت پایتخت پیشروی کنند. اما نیروهای یمن در برابر آنان مقاومت کردند و با وجود پوشش هوایی، در صف این گروه های زیان سنگینی را وارد کردند. مزدوارن تلاش کردند که از سه محور پیشروی کنند. اما نیروهای یمن 18 تن از آنان را به هلاکت رساندند و دستکم 30 تن دیگر را زخمی کردند.

برپایه گزارش رسانه‌هایی که جنگ یمن را رصد می‌کنند، ناجی الاقرح فرمانده نیروهای وابسته به عربستان و سرهنگ ناصر الیادی در این نبردها به هلاکت رسیدند. کشته شدن این افراد سبب فروپاشی نیروهای وابسته به عربستان در این جبهه‌ها شد.

برپایه گزارش رسانه‌های یمن، دستکم طی 2 روز پی بیش از 30 تن از نیروهای وابسته به عربستان به هلاکت رسیدند که در میان آنان فرماندهانی هم وجود داشتند. این موضوع سبب شد که فرماندهان جزئیات این نبرد را فاش نکنند.

نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در مارب و الجوف دستاوردهای موشکی و توپخانه‌ای بزرگی داشتند. این نیروها در جمعه گذشته توانستند منطقه تبه الدفاع در منطقه پیرپاشا را از کنترل نیروهای دشمن خارج سازند. ناظران بر این باورند که بازپسگیری منطقه تبه دفاع به مفهوم کنترل کامل منطقه پیرپاشا است. این پیروزی های ارتش و کمتیه های مردمی با پیروزی های آن در استان تعز همزمان شده است.

ناظران بر این باورند که نبرد در یمن به سود عربستان سعودی و همپیمانان آن پیش نمی‌روند. این مساله همه معادله‌های سیاسی و اقتصادی را به سود نیروهای وابسته به دولت یمن تغییر می‌دهد و این دولت با برگ برنده‌های سیاسی و نظامی خود را پیش از گذشته مرتب می‌کند تا در مرحله پس از پایان جنگ در هرگونه مذاکره سیاسی از آن استفاده کند.