نگرانی‌ها از توییت هسته‌ای ترامپ

توییت ترامپ مبنی بر افزایش توان هسته‌ای آمریکا نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان ایجاد کرده است.

 رئیس جمهور منتخب آمریکا پنجشنبه گذشته توییتی با این مضمون منتشر کرد که:  "ایالات متحده باید به‌طور روزافزون توانایی هسته‌ای خود را افزایش و آن را گسترش دهد تا زمانی که جهان سر عقل بیاید".

این پیام نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان هسته‌ای ایجاد کرده است. جری لوییز، کارشناس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مؤسسه مطالعات بین‌المللی Middleburry معتقد است: "تصور کنید ما در یک بحران هستیم، اگر او بدون ملاحظه هر پیامی را توییت کند مردم آن را به شکلهای مختلف تفسیر می‌کنند. در صورت بروز یک درگیری، کره شمالی طرحی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در نظر دارد. اگر آنها فکر کنند که ما می‌خواهیم از تسلیحات هسته‌ای علیه کره جنوبی و ژاپن بهره ببریم لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد".

این کارشناس همچنین ادعا کرد "اگر ترامپ حرف اشتباهی می‌زند" و این برداشت از آن می‌شود که ما قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای را داریم، کره شمالی هم می‌تواند از آن بهره ببرد".

یک متخصص دیگر هسته‌ای نیز در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: "این پست‌ها هشداری برای رهبران جهان تلقی می‌شود تا خود را برای جنگی بالقوه آماده کنند". به گفته او ترامپ "دیپلماسی هسته‌ای" را از طریق توییتر هدایت می‌کند.

در عین حال سخنگوی ترامپ تلاش می‌کند این تهدید را کم‌اهمیت جلوه دهد. وی بر این نکته تأکید می‌کند که هیچگونه رقابت نظامی در میان نیست چون اگر رئیس جمهور منتخب اطمینان حاصل کند که کشورهایی مانند چین و روسیه در حال افزایش توان هسته‌ای‌شان هستند از تصمیم خود صرفنظر خواهد کرد.

آیا این توییت ترامپ جرقه جنگ جهانی سوم را روشن می‌کند؟

آیا توییت هسته‌ای ترامپ جرقه جنگ جهانی سوم را روشن می‌کند؟