بدترین کشور برای آزادی رسانه در سال 2016

 انجمن روزنامه نگاران ترکیه اعلام کرد در حال حاضر 148 روزنامه نگار در این کشور در زندان به سر می‌برند و بسیاری از رسانه‌ها بسته شده‌اند.

براساس اعلام گزارشگران بدون مرز،‌ دولت آنکارا در حال "کشتن روزنامه نگاری" است. ترکیه بدترین کشور برای آزاد رسانه در سال 2016 است.

ارول اندر اوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه،‌ اعلام کرد: بعد از دو سال ترکیه بار دیگر به بزرگترین زندان برای خبرنگاران تبدیل شده است.

همچنین براساس اعلام انجمن روزنامه نگاران ترکیه، 148 خبرنگار در حال حاضر در زندان به سر می‌برند و بسیاری هم منتظر برگزاری دادگاه‌ خود هستند و صدها نفر از آنها تلاش می‌کنند که خود را از اتهاماتی مانند جاسوسی و وابستگی به سازمان‌های تروریستی برهانند.

اندر اوغلو که نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه است خود در ماه ژوئن 2016 به مدت 10 روز به اتهام تبلیغ در حمایت از سازمان‌های تروریستی در زندان بود.

بعد از اعلام حالت فوق‌العاده در ترکیه که پس از وقوع کودتای 15 ژوئیه اتخاذ شد، نزدیک به 160 رسانه از جمله روزنامه، شبکه تلویزیونی، رادیو آژانس خبری، مجله و انتشارات مختلف بسته شده‌اند.

اندر اوغلو اضافه کرد: من در طول 20 سال گذشته به یاد نمی‌آورم که وضعیت بدین شکل شده باشد.

به نظر می‌رسد خبرنگاران ترکیه دیگر امیدی به سال‌های پیش رو نداشته و نگران افزایش فشارها به خصوص با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم درباره اصلاحات قانون اساسی هستند.