تظاهرات ضد دولتی در کره جنوبی+تصاویر

 تجمع مردم کره جنوبی به مناسبت آغاز سال نو میلادی در سئول به خشونت کشیده شد و بالغ بر 400 هزار نفر در میدان اصلی شهر علیه "پارک گون –هه" رئیس جمهور این کشور دست به تظاهرات زدند.

 

منابع امنیتی اعلام کردند تظاهرات گسترده ضد دولتی در برخی شهرهای دیگر کره جنوبی نیز به راه افتاد. در ابتدا مردم برای حضور در جشن‌های مربوط به سال نو میلادی گردهم آمده بودند؛ اما خیلی زود این تجمع به حرکتی اعتراضی علیه رئیس جمهور و درخواست برای برکناری وی تبدیل شد.

 

"پارک گون –هه" 9 دسامبر با رای 234 نماینده پارلمان از مجموع 290 نماینده استیضاح شد. وی هم‌اکنون در انتظار تصمیم دادگاه قانون اساسی این کشور در باره سرنوشت خود است.

 

 

باوجود اینکه دادگاه مذکور 180 روز برای تصمیم‌گیری درباره آینده رئیس جمهور زمان دارد؛"پارک هان جول"، رئیس دادگاه، اعلام کرد به زودی درباره وی تصمیم گیری خواهد شد.

 

علاوه بر سئول، شهرهای دیگر کره جنوبی مانند بوسان، گوانجیو و اولسان نیز بامداد گذشته تا صبح امروز شاهد اعتراضات گسترده مردمی بودند. علاوه بر مخالفان پارک گون –هه، حامیان وی نیز دست به تجمع زده بودند که اداره پلیس مرکزی شهر سئول به منظور جلوگیری از درگیریهای احتمالی 18 هزار نیروی خود را با تجهیزات کامل به منطقه اعزام کرد.

 

درخواست معترضان فقط برکناری رئیس جمهور از سمتش بود و دادگاه قانون اساسی را مکلف دانستند هر چه سریعتر این کار را انجام دهد.

 

بحران سیاسی در کره جنوبی به دنبال آن شکل گرفت که ارتباط رئیس جمهور این کشور با زنی به نام "چوی سون سیل"، از دوستان نزدیک "پارک"، فاش شد.

 

فردی که گفته می شود بدون داشتن مسئولیت در نهاد ریاست جمهوری به برخی اسناد محرمانه و حتی سخنرانی‌های "پارک" دسترسی داشته است. این زن هم اکنون به اتهام اعمال نفوذ در تصمیمات سیاسی رئیس جمهور در بازداشت به سر می برد.

 

بزرگترین تجمع مردمی تاریخ کره جنوبی علیه "پارک گون هه" 13 نوامبر (23 آبان) در شهر سئول پایتخت کره برپا شد که در آن نزدیک به یک میلیون نفر در میدان سئول علیه فساد دولتی رئیس جمهور گرد هم آمده بودند.