اقدامات اردوغان و اثر معکوس آن

 وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در تحلیلی پیرامون وقایع رخ داده برای ترکیه به ویژه وقوع اولین مورد تروریستی در آغاز سال 2017 نوشت: اینک نیروهای «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه درگیر نبرد در سه جبهه هستند که دو مورد آن در بیرون مرزها در سوریه و عراق و دیگری مقابله با کردها در داخل کشور است. در حالی‌که مشارکت ترکیه در این سه نبرد پایین است، اما بهرحال پای این کشور به عرصه گسترده تر و بغرنج تر نواحی جنگی باز شده است.

بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعاتی ترکیه نیز توانایی مقابله با سه نبرد و به طور همزمان خنثی ساختن شبکه‌های خرابکار داعش، جبهه النصره و شورشیان سوری کرد را ندارد. این در حالی است که آنکارا و استانبول دو شهر مهم ترکیه در سل 2016 از سوی تروریست‌های داعش و حزب مخالف «پ ک ک» مورد حمله قرار گرفتند و بیش از 180 نفر جان خود را از دست دادند.

در ادامه این مطلب آمده است: پیروزی ائتلاف روسیه، ایران و حزب الله در حلب موجب راندن بسیاری از شورشیان سوری به ادلیب در مرز با ترکیه شده و آنکارا را با یک دوراهی مواجه کرده است یعنی یا مرزها را باز گذاشته یا براساس درخواست مسکو آن‌را ببندد.

همچنین نیروهای مسلح ترکیه از جمله دستگاه اطلاعاتی این کشور در سوریه و نیز همزمان نبرد با جبهه النصره، که قتل سفیر روسیه در این کشور را هدایت کرد، درگیر هستند اگر اقلیت کردها علیه دولت اردوغان برخواسته و البته تحت حمایت پ ک ک و شبه نظامیان سوری کرد موسوم به « YPG» قرار گیرند،  وضعیت این کشور  مبدل به فاجعه می‌شود. این در حالی است که از مجموع 22 میلیون کرد ترکیه، 10میلیون نفر در جنوب زندگی می‌کنند. 

دبکا فایل نوشت: آنکارا در پروسه خروج از ناتو و فاصله گرفتن از آمریکا  و اروپا  و تنش زدایی با ایران، روسیه و چین است و دولت اوباما نتوانسته در ایجاد وقفه در این مسیر کاری از  پیش ببرد. اشتباهات او شاید ترکیه را به فاصله گرفتن از غرب سوق دهد و دولت «ترامپ» رییس جمهور منتخب آمریکا باید تصمیم گیرد که آیا می‌تواند ترکیه را به سمت خود کشیده یا به نفع آمریکا از این مزیت بهره ببرد.

از سوی دیگر دولت ترکیه از زمان کودتای ماه جولای گذشته بی‌وقفه مسیر سرکوب زندگی مردم و نبرد علیه «فتح الله گولن» رقیب اصلی مخالف دولت که متهم به هدایت توطئه‌ها از محل تبعیدش در آمریکاست، را پیش گرفت.

بر این اساس، رئیس جمهور ترکیه همواره گولن را در هر موردی مخالفت آمیزی متهم و سپس هر مخالفی را به شدت سرکوب کرده است. ساز و کار سرکوب تاثیر برعکسی را بر اردوغان گذاشته و اینک گولن مبدل به قهرمان بزرگ جامعه ترکیه شده و مردم این کشور نیز به سوی عناصر افراطی مسلح گرایش یافته‌اند.

در خاتمه این تحلیل آمده است: اگر اردوغان نتواند مانع گسترش جنگ سوریه به ترکیه شود، خود را در نبرد در سه جبهه کردها، اسلامگرایان افراطی و جنبش گولن خواهد دید.