یمن قربانی اختلافات امارات و عربستان

در طول چندماه گذشته عملیات‌های تروریستی گروهک القاعده در استان أبین در جنوب یمن افزایش پیدا کرده است.

این حملات اغلب پایگاه‌های امنیتی و ایست‌های بازرسی در شهر «لودر» را هدف قرار داده است که مسئولیت حفظ کمربند امنیتی این شهر را برعهده دارند.

حفظ امنیت این شهر که از چهارماه پیش در عملیاتی به رهبری امارات از کنترل القاعده خارج شده در اختیار نیروهای سلفی وابسته به امارات است و این نیروها مسئولیت حفظ امنیت عدن و لحج را نیز برعهده دارند.

 پایگاه تحلیلی «یمنا» گزارش داده که شماری از نیروهای امنیتی [مزدور] که به وسیله امارات در این منطقه به کار گرفته شده‌اند یک هفته پیش به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌هایشان دست به اعتراض زده استان ابین را محاصره کرده، رئیس پلیس مرکز استان را بازداشت کرده و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند.

با توجه به اینکه این نیروها تحت نظارت امارات هستند و از این کشور حقوق دریافت می‌کنند منابع آگاه اعلام کرده‌اند که دولت مستعفی یمن با قرار دادن این گروه‌ در فهرست نیروهای وزارت دفاع یا وزارت کشور دولت مستعفی یمن و پرداخت حقوق به آنها مخالفت کرده است.

در پی این تصمیم، گُردانی از این نیروها شهر زنجبار که از لحاظ اداری مرکز استان ابین است را ترک کرده و درگیری‌های زیادی میان فرماندهان این نیروها ایجاد شده که به درگیری مسلحانه کشیده شده است.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد این نیروها قرار است تاوان درگیری و اختلافات امارات و عربستان بر سر یمن را پرداخت کنند و با توجه به اینکه القاعده فقط در طول یک ماه گذشته دست کم 10 بار به این نیروها در بلندی‌های یسوف و العین در لودر حمله کرده‌ است به نظر می‌رسد این نیروها بازهم قربانی حملات القاعده خواهند بود.

درگیری‌های مسلحانه میان مزدوران اماراتی در شهرهای ابین و فروش سلاح‌هایی که در اختیار دارند و فرار برخی نیروهای اجیر شده حاکی از وجود طرحی پنهانی برای تحویل دادن این شهرها به القاعده است.

نیروهای نظامی اماراتی که پیشتر در نبرد آزاد کردن این شهر از القاعده حضور داشتند تنها در چند مورد با القاعده رویارویی مستقیم داشته و در این عملیات با تروریست‌های القاعده درگیر نمی‌شدند.

در سایه اختلافات گسترده ائتلاف عربی-سعودی برای تقسیم و تجزیه یمن القاعده آماده می‌شود تا از کوه‌های شمال لودر به استان ابین حمله کند.

این آمادگی در حالی صورت می‌گیرد که تروریست‌های القاعده سلاح و تجهیزات سنگین خود را به شمال لودر منتقل کرده اما از سوی جنگنده‌های عربستان مورد هدف قرار نگرفته‌اند.

به نظر می‌رسد بعد از فشارهایی که ریاض به ابوظبی وارد کرده امارات عدن را به عربستان و هادی سپرده در عوض مشخص نیست که مزدورهای سلفی که امارات در ابین به کار گرفته بود به این کشور پشت کرده و با دستور گرفتن از عربستان فضا را برای القاعده در این استان مهیا کرده‌اند یا امارات آنها را به حال خود رها کرده تا این استان را به القاعده تحویل دهند و در نتیجه عربستان متضرر شود.

تحرک آزادانه القاعده در جنوب یمن و انتقال سلاح‌های سنگینشان به اطراف ابین بدون مزاحمت جنگنده‌های سعودی حاکی از وجود طرحی برای تکیه کردن به تروریست‌های القاعده در جنوب یمن و در نتیجه پیچیده کردن وضعیت موجود در این کشور است که ناشی از اختلافات عربستان و امارات است و در نهایت این یمن است که فدای اختلافات داخلی این دو کشور متجاوز می‌شود.

موقعیت استان ابین در جنوب یمن