افزایش حملات تروریستی در اروپا

«ریکاردو آلکارو» تحلیلگر ارشد ایتالیایی تاکید کرد: حملات تروریستی در اروپا توسط اجیرشدگان اروپایی که در سوریه جنگیده اند یا اجیرشدگان اروپایی که در خود اروپا افراط گرا شده اند، در آینده افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: اروپا واقعا با خطر در حال افزایش حملات تروریستی روبرو است. علت این است که سالها تنش های فرقه ای و درگیری های داخلی در شمال آفریقا و خاورمیانه به ویژه در لیبی و سوریه، به مرور زمان شرایطی را برای گروه های تکفیری به وجود آورده است تا تکثیر شوند، تجربه و منابع و دارایی های لازم را به دست آورند و الهام بخش حملات مستقیم تروریستی توسط اجیرشدگان اروپایی شوند که در سوریه جنگیده اند یا اجیرشدگانی که در داخل اروپا افراط گرا شده اند.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی مقامهای اروپایی نسبت به حملات تروریستی و شیمیایی داعش در کشورهای اروپایی و اینکه اروپا چگونه می تواند با تهدیدات تروریستی مقابله کند، گفت: اروپا واقعا با خطر در حال افزایش حملات تروریستی روبرو است. علت این است که سالها تنش های فرقه ای و درگیری های داخلی در شمال آفریقا و خاورمیانه به ویژه در لیبی و سوریه، به مرور زمان شرایطی را برای گروه های تکفیری به وجود آورده است تا تکثیر شوند، تجربه و منابع و دارایی های لازم را به دست آورند و الهام بخش حملات مستقیم تروریستی توسط اجیرشدگان اروپایی شوند که در سوریه جنگیده اند یا اجیرشدگانی که در داخل اروپا افراط گرا شده اند. کاری که اروپا می تواند انجام دهد، افزایش همکاری اطلاعاتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، ولی این اقدام نیز مانع از موج حملات تروریستی نخواهد شد.

این تحلیلگر ارشد سیاسی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت تروریست های اروپایی به کشورهای خود و تهدید ناشی از این تروریست ها، اظهار داشت: دولتهای اروپایی در حل و فصل بحران مهاجرت ناکام بوده اند و نتوانسته اند جوامع مهاجر را با جمعیت بومی خود همگرا کنند، ولی این مساله نیز دقیق نیست که تقصیر را بر گردن دولتها بیندازیم، چرا که افراد نیز قضیه خاص خود را دارند و در نهایت مسئول اقدامات و رفتار خود هستند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حمایت کشورهای اروپایی از گروه های تروریستی در خاورمیانه و اینکه آیا این کشورها در مواضع خود در سوریه و به طور کلی در منطقه تجدید نظر خواهند کرد، افزود: می دانم برخی افراد در کشورهای اروپایی بر این باورند که غرب در حال انجام یک بازی دوگانه است و واقعا از گروه های تروریستی حمایت می کند.

این تحلیلگر ایتالیایی در ارزیابی روابط آمریکا و اروپا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و اینکه آیا اروپا به دنبال چرخش به سوی سایر قدرتها به عنوان جایگزین آمریکا خواهد بود، اظهار داشت: با ترامپ، روابط اروپا و آمریکا پیچیده تر خواهد شد. ممکن است روابط بین آمریکا و اروپا به کمتر از یک اتحاد تنزل پیدا کند و بیشتر به روابطی فرصت طلبانه و یا عمل گرایانه تبدیل گردد. ارزیابی من این است که مشکلاتی در روابط آمریکا و اروپا اعم از نوع تعامل با روسیه، اسرائیل و فلسطین و احتمالا توافق هسته ای ایران وجود خواهد داشت.