افشاگری ویکی‌لیکس از همکاری اطلاعاتی آلمان و آمریکا

 اطلاعاتی که پایگاه افشاگر «ویکی‌لیکس» منتشر کرده، نشان می‌دهد که همکاری سرویس اطلاعات آلمان (BND) و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بیش از آنچه پیشتر تصور می‌شد، نزدیک است.

بنابر این گزارش سرویس اطلاعات آلمان نه تنها اطلاعات را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا گذاشته بلکه به صورت مستقیم در زمینه توسعه نرم‌افزار با این نهاد آمریکایی همکاری داشته است.

البته همکاری این دو نهاد آلمانی و آمریکایی موضوعی محرمانه نبود و در سال ۲۰۱۳ افشا شده بود، اما اسناد جدید ابعاد تازه‌ای از این همکاری را روشن کرده است.

در آن سال «ادوارد اسنودن» همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتشار اسنادی اعلام کرد که این نهاد با استفاده از نرم‌افزاری به نام «اکس کی اسکور» در حال جمع‌آوری و تحلیل انبوه اطلاعات کاربران در فضای مجازی در سرتاسر جهان.

آن زمان اعلام شد که آلمان هم از این اطلاعات بهره برده است، اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که نیروهای اطلاعاتی آلمان در ساخت و مدیریت این نرم‌افزار هم ایفای نقش کرده‌اند.

ویکی‌لیکس اوایل ماه دسامبر ۲ هزار و ۴۲۰ فایل به حجم ۹۰ گیگا بایت در این رابطه منتشر کرد. گفته می‌شود این اطلاعات در سال ۲۰۱۵ در اختیار پارلمان آلمان قرار گرفته و در حال بررسی توسط سرویس‌های اطلاعاتی این کشور است. ویکی‌لیکس اعلام کرد که اطلاعات یاد شده را از چندین نهاد آلمانی از جمله سرویس اطلاعات آلمان، دفتر فدرال حمایت از قانون اساسی (BfV) و دفتر امنیت اطلاعات (BSI) به دست آورده است.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» روسیه را عامل انتقال این اطلاعات به ویکی‌لیکس دانسته و مدعی شده است هکرهایی که در بهار ۲۰۱۵، پارلمان آلمان را هک کرده‌اند در این زمینه نقش داشته‌اند. اگر چه شواهدی در این زمینه وجود دارد اما نمی‌توان سندی مستقل در این راستا پیدا کرد.