نگرانی کارشناسان هسته‌ای از دسترسی ترامپ به سلاح‌های اتمی

گروهی از کارشناسان یک موسسه منع گسترش سلاح‌های اتمی از "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، خواستند تا قبل از ورود "دونالد ترامپ"- رئیس جمهور منتخب این کشور- به کاخ سفید، حالت آماده‌باش تسلیحات اتمی آمریکا را لغو کند.

 

سخنان جنجالی ترامپ درمورد استفاده از تسلیحات اتمی موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان هسته‌ای و مقامات سیاسی شده است. کارشناسان بنیاد "پلاشرز"، که پس از جنگ جهانی دوم و با هدف ممنوع کردن سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی تاسیس شد، در تلاش هستند اوباما را به تغییر وضع تسلیحات اتمی آمریکا راضی کنند.

 

این کارشناسان معتقدند استفاده اشتباه از تسلیحات هسته‌ای در کنار اظهار نظرات جنجالی ترامپ و خلق و خوی ذاتی وی، می‌تواند یک فاجعه هسته‌ای غیرقابل تصور را در جهان رقم بزند.

 

این درخواست کارشناسان هسته‌ای، از حمایت برخی مقامات سیاسی، فرماندهان بازنشسته ارتش و مقامات دولتی آمریکا نیز برخوردار شده است. 

 

این درخواست از اوباما تاکنون به امضای 60 هزار کارشناس و مقام سیاسی رسیده است. در بخشی از این درخواست آمده است: ترامپ می‌تواند در یک لحظه، تمام 140 کلاهک هسته‌ای آمریکا را که در حالت آماده‌باش هستند، فعال کند. این کار به اندازه تایپ کردن 140 لغت در توییتر ترامپ نیز زمان نمی‌برد. رئیس جمهور منتخب می‌تواند توییت‌های ارسالی‌اش را در صورت دلخواه پاک کند؛ اما نتایج فاجعه‌آمیز فعال کردن 140 کلاهک هسته‌ای را هرگز نمی‌توان پاک و یا جبران کرد.

 

"تام کولینا"، رئیس سیاست‌گذاری بنیاد "پلاشرز" اظهار داشت: ما بیش از همه نگران خلق و خوی نامتعادل ترامپ هستیم. او بارها از علاقه خود برای توسعه توان هسته‌ای آمریکا سخن گفته است و همین موضوع کشورهای دیگری مانند کره جنوبی را هم تشویق می‌کند که وارد مسابقه‌ای تسلیحاتی شوند.

 

وی در پایان گفت: هدف ما خریدن زمان بیشتر است. ما قصد داریم استفاده از تسلیحات اتمی آمریکا را تا آنجا که امکان دارد به تعویق اندازیم. نگرانی اصلی ما این است که هشداری اشتباه در مورد لزوم استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای مطرح شود و پیش از آنکه بتوان کاری کرد، فاجعه‌ای بزرگ تمام سیاره ما را مورد تهدید قرار دهد.