البرادعی به عرصه سیاست باز می‌‌گردد!

 محمد البرادعی در اولین بخش مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی "العربی" از بازگشت خود به فعالیت های عمومی در مصر بعد از سه سال از دورماندن از این فعالیت ها خبر داد اما شیوه این بازگشت و اهداف آن را توضیح نداد.

این اولین حضور رسانه ای البرادعی در یک شبکه تلویزیونی عرب زبان از حدود سه سال پیش تاکنون است. این اقدام چند روز قبل از ششمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر صورت می گیرد که در سال 2011 میلادی منجر به سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر شد.

البرادعی گفت: سه سال از فعالیت عمومی دور ماندم. این درحالی بود که 16 سال کار و فعالیت عمومی داشتم؛ از جمله 12 سال در آژانس بین المللی انرژی اتمی و چهار سال در مصر. در طول سالهای اخیر تلاش کردم که مصر از یک حکومت سلطه گر به یک حکومت آزاد گذر کند.

به گفته این دیپلمات مصری، علت دوری وی از فعالیت های عمومی در سالهای اخیر این بود که "به دیدگاههای دیگر مجال بدهد".

وی تصریح کرد: اکنون باید هر فردی صحبت و با تجربه خود کمک کند، اوضاع فقط با توافق برای همزیستی مشترک با یکدیگر در مصر و جهان عرب درست خواهد شد.

برپایه این گزارش، البرادعی قرار است در بخش های دیگر مصاحبه خود با این شبکه درباره مسائل متعدد بویژه "دیدگاهش درباره آینده مصر و راهکار مورد نظرش درباره بحران سیاسی و اقتصادی آن و دیدگاهش درباره بحران های کشورهای عربی و در صدر آنها سوریه و فلسطین" صحبت کند.

این دیپلماسی کارکشته، مدتی معاون عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر بود، اما در نیمه ماه اوت سال 2013 میلادی در اعتراض به برخورد شدید حکومت با تحصن های طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول مصر، استعفا داد. در آن ماجرا، صدها نفر از طرفداران مرسی کشته و زخمی شدند.