استقبال چین از دیدار با تیم ترامپ

 لی بائودونگ، معاون وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: مجراهای بازی برای ارتباط چین با تیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس سالانه با حضور رهبران تجاری، سیاسی و چهره‌های فرهنگی جهان در حال نهایی شدن است اما چین در حال حاضر بررسی می‌کند که تا جایی که برنامه زمانی اجازه داده و تمایلی وجود داشته باشد هماهنگی‌ها را انجام دهد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، چین را متهم به اعمال اقدامات تجاری "ناعادلانه" کرده و پکن را تهدید به اعمال تعرفه‌های تنبیهی کرده است.

شی جینپینگ که اولین رئیس‌جمهور چین است که در این اجلاس شرکت می‌کند به دنبال حمایت از سازوکارهای چندجانبه در مواجه با بی‌اطمینانی اقتصادی جهان و افزایش نگرانی از بابت معطوف شدن توجه کشورها به اقتصاد داخل خواهد بود.

لی گفت: شی جینپینگ سه‌شنبه آینده در یک سخنرانی از رهبران جهان خواهد خواست تا جهانی سازی را وارد مسیر منفعت دوجانبه و فراگیری بیشتر کنند.

شرکت شی جینپینگ در اجلاس داووس بخشی از سفر چهار روزه رسمی او به سوئیس است که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

او همچنین از مقرهای سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک بازدید کرده و با مقامات سوئیس درباره افزایش همکاری‌های تجاری مذاکره خواهد کرد.

لی همچنین اتهامات مطرح شده علیه پکن درخصوص روی آوردن حمایت گرایی داخلی در زمینه تجارت را ناعادلانه خواند و گفت: حمایت گرایی داخلی در تجارت منجر به انزواطلبی شده و این به نفع هیچکس نیست.