افشای همکاری سیا و موساد در ترور عماد مغنیه

 یوسی میلمان  کارشناس امنیتی اسرائیلی با اشاره به همکاری امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در زمان باراک اوباما، از همکاری مشترک آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سرویس اطلاعات اسرائیل (موساد)در عملیات ترور عماد مغینه از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان پرده برداشت.

این در حالی است که  دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا یک هفته دیگر دوره ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

امید واری نتانیاهو به روابط جدید اسرائیل و آمریکا در دوره ترامپ

در این میان کابینه اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو بر این باور است که ریاست جمهوری ترامپ دوره جدیدی را در روابط اسرائیل و آمریکا رقم خواهد زد و رهبران این رژیم نیز امیدوارند روابط سیاسی دو طرف با بهبود همراه شود همانطور که روابط دو جانبه امنیتی و اطلاعاتی در دوراه اوباما نتیجه بخش بود.

در همین ارتباط میلمان که کارشناس امنیتی روزنامه معاریو است، گفت، بر اساس تحقیقاتی که در روزنامه واشنگتن پست و نیوزویک منتشر شده است در فوریه سال 2008 یعنی یک ماه پس از ورود باراک اوباما به کاخ سفید ، وی با ارتباط بین سازمان سیا و موساد در عملیات مشترک ترور عماد مغنیه از مسئولان ارشد حزب الله موافقت کرد.

به گفته وی سیا و موساد سال ها ی طولانی بر اساس توافق های همکاری، عملیات های مشترکی در بخش تبادل اطلاعات و تحقیقات به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم انجام دادند.

میلمان یادآور شد، عملیات ترور مغنیه اولین عملیات ترور مشترک سیا و موساد بود.

افزایش همکاری مشترک سیا و موساد در زمان اوباما

وی توضیح داد: در زمان ریاست جمهوری اوباما ، عملیات مشترک سیا و موساد افزایش یافت و هدف از آن نابودی برنامه اتمی ایران بود به اضافه اینکه روابط ارتش اسرائیل و آمریکا نیز در این دوره بهبود یافت و آموزش ها و رزمایش های مشترک نیروی دریایی و یگان های ویژه و نیز سامانه دفاع هوایی بخشی از این روابط بود.

این کارشناس مسائل امنیتی اسرائیلی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری اوباما مجموعه اشتباهاتی رخ داد که مهم ترین آن شیوه مدیریت جنگ در سوریه بود که «ننگین و شرم آور» بود.

سه گام دیپلماتیک مورد انتظار اسرائیل از ترامپ

وی در خصوص دولت جدید آمریکا و نحوه تعامل اسرائیل با آن گفت: نتانیاهو و کابینه راست گرا امیدوارند ترامپ سه گام دیپلماتیک اتخاذ کند که عبارتند از:

اول: توقف حمایت آمریکا از تشکیل کشور مستقل فلسطین .

دوم: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس.

سوم: افزایش فشار بر ایران و حتی لغو توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه آن.

به گفته میلمان این خواسته های نتانیاهو و کابینه او سه دلیل دارد:

اول: اظهارات ترامپ در جریان تبیلغات انتخاباتی.

دوم: انتصاب های جدیدی که ترامپ داشته است از جمله تعیین یک یهودی به عنوان مشاور ویژه خود به اضافه اینکه دیوید فریدمن وکیل او نیز رئیس جمعیت دوستی شهرک سازی در بیت ایل و نامزد سفیر آمریکا در اسرائیل است.

سوم: ثروت فریدمن که یکی از ثروتمندان دنیا به شمار می آید و پیش از این نیز حامی مالی روزنامه «اسرائیل امروز» از مدافعان نتانیاهو بود.