بی اعتمادی آمریکا به دولت و ارتش پاکستان

 ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع دولت جدید آمریکا، در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای این کشور اظهار داشت: روابط واشنگتن و اسلام‌آباد فراز و نشیب‌های فراوانی داشته ولی برای جلب همکاری پاکستان در مسائل امنیت ملی آمریکا و تامین امنیت در منطقه با همکاری وزارت امور خارجه و کنگره این کشور همه گزینه‌های موجود را بررسی خواهیم کرد.

ژنرال ماتیس تصریح کرد که پاکستان نیاز دارد تا روند همکاری با کشورهای همسایه خود را گسترش دهد و گروه‌های تروریستی به ویژه شبکه حقانی را سرکوب کند.

وی فعالیت آزادانه و پناهگاه‌های امن برای طالبان افغان در پاکستان را چالش کلیدی در برابر نیروهای امنیتی در افغانستان دانست و برای بهبود وضعیت کنونی امنیت بر نابودی پناهگاه‌های امن شبه‌نظامیان افغان تاکید کرد.

به گزارش «اکانومیک تایمز»، وزیر دفاع دولت جدید آمریکا اعلام کرد که کشورهای منطقه مسئولیت دارند تا از روند صلح در افغانستان حمایت کنند و بر گروه‌های مخالف مسلح دولت کابل فشار وارد کنند تا دست از خشونت‌های جاری بردارند.

وی با تاکید بر لزوم احیای اعتماد بین اسلام‌آباد و واشنگتن خاطرنشان کرد که از مدت‌ها قبل آمریکا برای اهداف خود در منطقه به دولت و ارتش پاکستان اعتماد خود را از دست داده است.

هفته گذشته  «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای بهبود وضعیت امنیتی منطقه خواستار همکاری پاکستان، هند و افغانستان در امر مبارزه با تروریسم شد.

وی اعلام کرده بود که پیام دولت آمریکا در ارتباط با پناهگاه‌های امن تروریستان به پاکستان واضح و علنی است و پاکستان نباید برای گروه‌های مخالف دولت افغانستان پناهگاه امن مهیا کند.

تونر خاطر نشان کرد اقداماتی در سرکوب پناهگاه‌های امن تروریست‌ها از سوی دولت پاکستان صورت گرفته است اما  این پناهگاه‌ها هنوز هم پابرجاست و در مورد این موضوع گفت‌وگوها با دولت پاکستان ادامه دارد.