پشت پرده تلاش‌های اطلاعاتی روسیه علیه ترامپ

 گرچه این زمان سپری خواهد شد، اما در حال حاضر صرف‌نظرکردن از این موضوع غیر ممکن است. این ایده که سازمان اطلاعاتی روسیه ممکن است اطلاعاتی داشته باشد که از طریق آنها بتواند از دونالد ترامپ باجگیری کند، باید با دقت بررسی شود. بـه گـزارش پایــگاه اینترنتی Geopolitical futures، گفته می‌شود که اسنادی از ترامپ در دست روسیه است که آنها می‌توانند از این طریق ترامپ را تحت فشار قرار دهند. بر اساس برخی از گزارشات، طی کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری، یک شرکت واشنگتنی، توسط جمهوریخواهان مخالف ترامپ و حامیان دموکرات هیلاری کلینتون قراردادی بست و فردی را به نام «کریستوفر استیل»، که  عامل سابق ام‌آی‌٦  بود را استخدام کردند تا تحقیقات متقابلی علیه ترامپ انجام دهد. تحقیقات متقابل، یا جست‌وجو برای رفتار شرم‌آور برای صدمه‌زدن به مخالف امر روتین و معمولی است؛ اما آنچه که معمول نیست، این است که بخواهید به سازمان اطلاعاتی روسیه نفوذ کنید تا ببینید که آنها چه اطلاعات به دردبخوری برای شما دارند.

 براساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، استیل در مورد تحقیقاتی که بدون مزد انجام می‌داد، بسیار علاقه‌مند بود و بنابراین وی برای کارکردن بر روی این موضوع مشتاق بوده است. سوال بسیار جذاب این است که چه کسی از میان کاندیداهای شکست‌خورده جمهوریخواه تصمیم گرفته بود که به کمپین کلینتون در مورد در دسترس‌بودن فردی که به‌طور رایگان کار می‌کند، اطلاع دهد.

نسخه دیگر این داستان ممکن است این موضوع باشد که یک فرد بازنشسته ام‌آی٦ می‌خواست اجناس (اطلاعات و اسناد) خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشد؛ اما متوجه شد که هیچ‌کس واکنشی نشان نداد. اثبات این مسأله این است که نه کاندیداهای جمهوریخواه و نه کمپین کلینتون به اسنادی که وی در اختیار دارد، دست نیافته است‌. راه‌هایی وجود داشت که آنها می‌توانستند این اطلاعات را ایجاد کرده باشند به‌طوری که اثری از خودشان باقی نگذارند، اما هیچ‌کس چنین کاری نکرد. سپس استیل تلاش کرد که هیجان رسانه‌ها و برخی از اعضای کنگره را برانگیزاند. اما به غیر از یک گزارش کلی که اکتبر گذشته منتشر شد و سناتور جان مک‌کین که به هیجان آمد و با اف‌بی‌آی تماس گرفت، هیچ‌کس دیگری تحریک نشد.

تقریبا هیچ‌کس به هیجان نیامد تا این‌که فرماندهان اطلاعاتی در اوایل ژانویه، گزارشی را برای پرزیدنت اوباما و ترامپ ارسال کردند و تا زمانی که این گزارشات به نحوی به مطبوعات درز کرد، رسانه‌ها از این مسأله آگاه بودند، اما از انتشار آن خودداری کردند، چراکه نمی‌توانستند ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش را تأیید کنند. در نهایت سایت خبری «بازفید» این گزارش را منتشر کرد و این حس را برانگیخت که استیل، تنها این گزارشات را به مطبوعات معتبر ارایه نداده، اما هیچ‌کس نمی‌توانست جزییات این اسناد را تأیید کند و جریان اصلی رسانه‌ها، سایت بازفید را نیاز داشتند تا بر روی گزارش آن گزارشی بنویسند.

این اطلاعات در این مورد بود که روس‌ها اسنادی را در مورد ترامپ در اختیار دارند که اگر منتشر شود، به‌شدت به اعتبار وی صدمه می‌زند و همچنین این اسناد اثبات می‌کند که روس‌ها ویدیویی را از ترامپ و روسپیان در هتلی در مسکو دارند که می‌تواند علیه ترامپ استفاده شود و به تعبیر دیگر «شرم‌آور» است. این حقیقت که استیل نمی‌تواند هیچ‌یک از این مسائل را اثبات کند، عجیب نیست. سازمان‌های اطلاعاتی براساس شواهد فعالیت نمی‌کنند. شما صرفا می‌توانید اطلاعات آنها را با توجه به روابط و مناسبات گذشته با این منابع تأیید کنید و امیدوار باشید که آن اطلاعات صحت دارند. هیچ راهی وجود ندارد که بتواند به‌طور رضایت‌بخشی ثابت کند که استیل، تلاش کرده که اسنادش را به کسی بفروشد.

استیل که نتوانست دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را به انتشار این اسناد راغب کند، خود دست به کار شد و سعی کرد این اسناد را منتشر کند. با در نظر گرفتن تلاش‌های استیل برای انتشار این اسناد، نمی‌‌توان باور کرد که روس‌ها درخصوص اقدامی که او درحال انجام آن است، اطلاعی نداشته‌اند. از آنجایی که استیل کاملا حرفه‌ای عمل می‌کرد و درخصوص روسیه نیز یک متخصص به حساب می‌آمد، مسلما او نخستین کسی است که از این مسأله آگاهی می‌یابد.

براساس ادعای استیل، این اسناد روسیه را قادر می‌سازد تا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا باج‌خواهی کند و روی او کنترل داشته باشد. اگر روس‌ها چنین توانایی دارند، مسلما از آن به شدت مراقبت خواهند کرد و مسلما در گام نخست اجازه نخواهند داد تا این اسرار فاش شود. باج‌خواهی از فردی با در دست داشتن اسنادی که همه جا منتشر شده، کار دشواری است! در این نوع از عملیات‌ها، پنهان‌کاری از اصول کار است. اما با در نظر گرفتن همه اینها، استیل باز هم موفق شده در سیستم امنیتی نفوذ کند، اسرار را به دست آورد، درباره این اسناد سخن بگوید اما درعین‌حال که داشته در خیابان‌ها لندن رد می‌شده هیچ خودرویی با او برخورد نکند!

البته به این ماجرا می‌توان به شکلی دیگر نیز نگریست. هرچه روس‌ها علیه ترامپ داشتند، چندان ارزشمند نبوده است. این ویدیوی ادعایی تنها می‌توانست فردی را که از انتشار شرمنده می‌شده، بترساند، اما نه آن‌قدر ترسناک که ترامپ از روس‌ها چند کپی اضافی نخواهد! به دیگر سخن، روس‌ها هیچ چیز مهمی در دست نداشتند. آنها نمی‌‌توانند با این مسائل ترامپ را از راه به در کنند. البته شاید هم چیزی در دست داشته باشند، اما در توضیح چرایی رفتار استیل و حرف‌هایش نظیر این‌که هیچ پولی به او داده نشده است، باید گفت که روس‌ها از او، به خواست خودش یا خیر، در عملیاتی پیچیده استفاده کرده و به او اطلاعات غلط داده‌اند. برای روسیه مهم نبود که چه کسی در انتخابات پیروز شود. آنها قصد داشتند هر کاندیدایی را که به پیروزی می‌رسید، زمینگیر کنند.

آنها پیشتر نیز همین کار را درخصوص کلینتون کردند چون فکر می‌کردند کلینتون در انتخابات پیروز می‌شود. حالا همین برنامه را در قبال ترامپ اجرا می‌کنند. در برنامه روس‌ها برای ترامپ، یک جاسوس سابق ام‌ای ٦، که ظاهرا سیستم اطلاعاتی آمریکا نیز او را می‌شناسد، سعی می‌کند تا اسنادی را به یکی از کارکنان کمپین انتخاباتی بفروشد و وقتی کارمند کمپین وارد این بازی نمی‌شود، جاسوس ام‌ای ٦ همه جا می‌چرخد و در کمال تعجب بدون ترس از جانش از سوی هرگونه ترور روس‌ها، در این‌خصوص سخن می‌گوید! البته هنوز نمی‌توان از کیفیت ارتباط استیل با روس‌ها سخن گفت اما درحال حاضر این‌طور به نظر می‌رسد که استیل قربانی عملیات پیچیده اطلاعاتی روس‌ها بوده است.

همین مسأله باعث شد تا جامعه اطلاعاتی آمریکا اعلام کند که اوباما و ترامپ را از اسناد طبقه‌بندی‌ای مطلع کرده است که از منابعی درز کرده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌توانست بدون این‌که این اسناد درز کند، اوباما و ترامپ را مطلع کند اما واقعیت این است که آنها نبوده‌اند که اسناد را منتشر کرده‌اند. سوال این است که چرا مطلع کردن اوباما و ترامپ با این همه سروصدا انجام شده است؟ نخستین پاسخ به این سوال می‌تواند این باشد که آنچه استیل مدعی آن است، در برابر آن چیزی که حقیقتا در پس پرده است، مسأله چندان مهمی نبوده است. مسلما رئیس سازمان ملی اطلاعات آمریکا می‌توانست فرد دیگری را برای مطلع کردن اوباما و ترامپ نزد آنها بفرستد، اما چرا خودش اقدام به این کار کرده است؟ پاسخ می‌تواند این باشد که مسائل دیگری نیز در میان است، اما اگر حقیقتا این‌طور باشد، مطلع کردن اوباما و ترامپ باید بسیار بی‌سروصدا‌تر انجام می‌شد! بنابراین سوال دیگری به سوالات افزوده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که هیچ برنامه‌ای از سوی روس‌ها برای باج‌خواهی از ترامپ در کار نبوده اما روس‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا آن‌جا که می‌توانند ترامپ را تضعیف کنند. روس‌ها برای این کار انگیزه‌های قدرتمندی دارند. آنها واشنگتن را به‌خوبی می‌شناسند، دانش خوبی هم از کارکرد رسانه‌ها دارند، اما به نظر می‌رسد که درخصوص نکته‌ای دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. روس‌ها درباره انتخاب استیل اشتباه کرده‌اند. انتخاب یک جاسوس گمنام ام‌ای ٦ به تنهایی کافی نیست.