به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه عبري زبان يديعوت آحارونوت، بني گانتس، رئيس ستاد مشترک ارتش عبري دستور داده است که فرماندهان يگانهاي نظامي در جريان نحوه اتخاذ برخي عمليات بازدارنده به منظور جلوگيري از به اسارت گرفته شدن نظاميان صهيونيستي و خنثيسازي مستقيم عملياتهاي گروگانگيري قرار بگيرند و حتي اگر حل اين مساله به قيمت کشتن نظاميان صهيونيستي تمام شود، اجازه ندهند کسي اسير گرفته شود.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که قانون " أمر هنیبعل " به عنوان یک ایده شفاهی در ارتش اجرا می‌شود و تقریبا از دهه ۸۰ به شکل یک آیین‌نامه در ارتش درآمده است.

این قانون نانوشته مستلزم هدف قرار گرفتن خودروی عاملان اسارت نظامی صهیونیستی است؛ حتی اگر این مساله منجر به کشته شدن این نظامی شود.

در ادامه این مطلب آمده است که توجیه این اقدام در نظر ارتش صهیونیستی این است که نظامی کشته شده بهتر از نظامی اسیر است، چرا که دولت عبری مجبور خواهد شد بهای سنگینی را برای آزادی نظامیان اسیر پرداخت کرده و به عنوان مثال، تعدادی از اسیران دربند زندان‌های خود را آزاد کند.

قانون نانوشته " أمر هنیبعل " پس از آن دوباره مطرح شد که جنبش حماس تهدیداتی را مبنی بر تلاش برای به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیستی در آینده مطرح کرد و گفت قصد دارد با اسیر کردن نظامیان صهیونیستی آنها را با اسیران فلسطینی دربند زندان‌های صهیونیستی مبادله کند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت خاطرنشان کرد که ارتش عبری این تهدیدات جنبش حماس را جدی می‌داند و قرار است طی روزهای آتی نشست‌هایی با مشارکت فرماندهان یگان‌های مختلف به منظور بررسی احیای قانون مذکور برگزار شود.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که امروزه هر کدام از افسران ارتش به نوعی استفاده از قانون " أمر هنیبعل " را به نظامیان خود ابلاغ می کنند و یکی از افسران تیپ گولانی در آستانه جنگ سال ۲۰۰۸ غزه به نظامیان خود دستور داده بود که به هر قیمتی که شده مانع از اسارت هم‌رزمانشان شوند و در صورتی هم که در معرض اسارت قرار گرفتند، با نارنجک دستی خودشان را منفجر کنند.

به گزارش روزنامه مذکور، تمامی افسران ارتش عبری با این قانون موافق نیستند، بلکه تعدادی از آنها جان نظامیان را مقدس می‌دانند و به نظامیان خود چنین دستوری نمی‌دهند.

بر اساس گزارش مركز اطلاعرساني فلسطين، يديعوت آحارونوت در پايان آورده است، گانتس مجبور است در جريان نشستهاي هفته آتي سياست واحد و مشخصي در قبال اين قانون نانوشته در ارتش عبري اتخاذ کند، اما منابع ارتش تاکيد كردند که اين مساله تغييري نخواهد کرد.