ترامپ عامل تشدید بحران‌های قاره سبز

سخنان تحریک آمیز رئیس جمهور جدید آمریکا علیه ناتو و اتحادیه اروپا به شدت مقامات اروپایی را شوکه  کرده و این روزها موضع گیری های زیادی از طرف مقامات اروپایی در قبال سخنان تحریک آمیز ترامپ در رسانه ها منتشر می شود.

بسیاری از مقامات اروپایی که همچنان امیدوارند ترامپ بعد از ورود رسمی اش به کاخ سفید کمی متعادلانه تر از دوران مبارزات انتخاباتی رفتار کند راهکار دیگری جز دعوت به حفظ انسجام و اتحاد بیشتر در اتحادیه اروپا در چنین شرایط بحرانی نمی بینند و این جمله تکراری که البته با توجه به شرایط بحرانی داخلی در این اتحادیه به سختی قابل تحقق است این روزها از بسیاری از مقامات اروپایی شنیده می شود.

وزیر امور خارجه آلمان، رئیس گروه یورو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و بسیاری مقامات دیگر در این اتحادیه ضمن ابراز نگرانی درباره چشم انداز مبهم مناسبات دو سوی آتلانتیک تحت ریاست جمهوری ترامپ خواستار حفظ انسجام و اتحاد بیشتر در اتحادیه اروپا شده اند. 

آلمان و فرانسه نیز با توجه به پوپولیسم روزافزون در اروپا، مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سخنان تحریک آمیز رئیس جمهور جدید آمریکا خواستار انسجام بیشتر در اتحادیه اروپا شدند.

صدر اعظم آلمان روز گذشته در دیدار با "فرانسوا اولاند"، رئیس جمهور فرانسه گفت: ما می بینیم که چارچوب شرایط جهانی به سرعت و به صورت چشمگیری تغییر می کند. اتحادیه اروپا در برابر چالش های داخلی و خارجی فراوانی قرار دارد که ما تنها به صورت مشترک می توانیم بر آن غلبه کنیم.

مرکل همچنین در دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور فرانسه که در دفترش انجام شد بدون اینکه به ترامپ و عقب نشینی وی از تجارت آزاد اشاره کند گفت: 27 عضو اتحادیه اروپا باید از تجارت و جامعه آزاد دفاع کرده و بر چالش های اقتصادی غلبه کنند.

اولاند نیز ضمن ابراز نگرانی درباره سخنان تحریک آمیز ترامپ به ویژه در زمینه اقتصادی خواستار گفتگو با وی شد.

مرکل نیز از همه اعضای اروپایی درخواست کرد که تعهد بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا و دستاوردهای آن داشته باشند.

صدر اعظم آلمان همچنین مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را یک نقطه عطف عمیق در تحولات این اتحادیه دانسته است.

بهرحال روی کار آمدن ترامپ و سیاست های افراط گرایانه ای که انتظار می رود در دولت وی در پیش گرفته شود نمکی است که بر روی زخم های بحران های بی شمار در اتحادیه اروپا پاشیده می شود.

در چنین وضعیتی آیا قاره سبز که در سایه بحران های زیادی از قبیل مسئله پناهندگان، بحران مالی روزافزون، صعود افراط گرایی، تروریسم روزافزون و بحران رهبری روز به روز بیشتر دچار جدایی می شود می تواند خواست رهبران خود برای حفظ انسجام و اتحاد بیشتر در برابر دولت جدید آمریکا را محقق کند؟

البته این احتمال هم وجود دارد که در آینده رئیس جمهور آمریکا و چگونگی موضع گیری در برابر وی خود به یک عامل برای انشقاق بیشتر در این اتحادیه تبدیل شود چرا که بسیاری از موضع گیری های افراط گرایانه ترامپ از جمله در قبال مسئله پناهندگان و تجارت آزاد و مسئله خاورمیانه و چگونگی موضع گیری در قبال روسیه از مسائلی است که در اتحادیه اروپا هم اختلاف نظر شدیدی درباره آن وجود دارد.