عامل حمله به نمازگزاران کانادایی به قتل عمد متهم شد

 به دنبال برگزاری اولین جلسه بررسی اتهام عامل حمله به نمازگزاران کانادایی، مشخص شده که مقامات قضایی او را به «قتل عمد» متهم کرده‌ و تروریستی بودن حمله به نمازگزاران کانادایی کنار گذاشته شده است.

صبح دوشنبه به وقت تهران(یکشنبه شب به وقت کانادا) یک خبر فوری در رسانه‌ها مخابره شد و آن «تیراندازی به نمازگزاران در مسجد شهر «کِبِک» کانادا بود».

به دنبال انتشار خبر تیراندازی به نمازگزاران کانادایی که در نهایت مقامات پلیس گفتند 5 کشته و چند زخمی برجا گذاشت، نخست‌وزیر این حمله را «تروریستی» خوانده بود(جزئیات بیشتر)

به دنبال انتشار اخبار ضد و نقیض درباره اینکه تعداد عاملان حمله، در نهایت پلیس اعلام کرد که ضارب یک جوان 27 ساله و سفیدپوست به نام «الکساندر بیسونه» است.

مقامات کانادایی می‌گویند او در پنج کیلومتری محل تیراندازی به مسجد شهر کبک بازداشت شد. گفته شده که او خودش تلفن زده و خواستار همکاری با پلیس شد.

در ابتدا پلیس کانادا از بازداشت دو مظنون خبر داده بود اما مظنون دوم پس از آنکه مشخص شد، «شاهد عینی » بوده آزاد شد.

اولیه جلسه دادگاه برای تفهیم اتهام این جوان 27 ساله که دانشجوی دانشگاه فرانسوی-کانادایی شهر «کِبِک» است، برگزار شد و قرار است جلسه دوم، 21 فوریه برگزار شود.

در حالی که پیشتر حتی نخست‌وزیر کانادا حمله به نمازگزاران را «حمله تروریستی» خوانده بود، دادگاه کبک الکساندر بیسونه را به شش فقره «قتل عمد» و پنج فقره «تلاش برای قتل» متهم کرد.

دادستان‌های کانادایی در توجیه این موضوع گفتند که «اساس اتهامات وارده، شواهد موجود است».

گفته می‌شود که بیسونه از حامیان «مارین لوپن» رهبر حزب دست راستی جبهه ملی فرانسه است و در صفحه فیس بوکش، بر لزوم کنار گذاشتن «چندجانبه گرایی مذهبی» تاکید می‌کرد.

تصاویر زیر، مظنون اصلی حمله به نمازگزاران کانادایی و همچنین لحظاتی پس از حمله به مسجد را نشان می‌دهد.

هشدار: برخی از تصاویر مناسب رویت همه خوانندگان نیست.