انگلیس «جنبش گولن» را مسئول کودتای ترکیه معرفی کرد

 بنظر می‌رسد سفر نخست وزیر انگلیس به ترکیه، برای آنکارا نتیجه‌بخش بوده است چرا که «آلن دانکن» معاون وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد جنبش «فتح‌الله گولن» اپوزسیون آمریکانشین دولت ترکیه، مسئول کودتای نافرجام در این کشور است.

دانکن که طی جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا صحبت می‌کرد، با ارائه مدارکی درباره دست داشتن عناصر تروریستی گولن در کودتای 15 جولای ترکیه، گفت: «درخصوص دخالت محسوس، باید بگویم بله دست داشته‌اند».

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی همچنین افزود: «ماهیت این سازمان کاملا مشخص نیست زیرا بسیاری از کارهایشان را زیرزمینی و مخفی انجام می‌دهند. در حقیقت سازمان‌دهی گسترده‌ای برای تلاش جهت سرنگونی ساختار دموکراتیک (ترکیه) انجام شده بود».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، گولن را عامل کودتا می‌داند و بارها از آمریکا خواسته است که او را تحویل آنکارا بدهد.

حمایت انگلیس از ترکیه در این باب، از آن جهت که لندن یکی از متحدان اصلی واشنگتن است، مهم و قابل توجه به نظر می‌رسد.

در نیمه شب 25 تیر ماه سال جاری (15 جولای 2016) بود که تعدادی از نظامیان ترکیه به رهبری «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش این کشور با حمله به برخی ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های ارتش در شهرهای مهمی چون «آنکارا» و «استانبول» حمله کرده، در خیابان‌ها مستقر شده و اعلام کردند که کنترل کشور را به دست گرفته‌اند.

اردوغان نیز با فرار از کاخ ریاست جمهوری، طی تماس ویدئویی با گوشی همراهش - که از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تورک پخش شد - از مردم دعوت کرد تا به خیابان‌ها آمده و با کودتاچیان مقابله کنند. در این حادثه نزدیک به 300 غیرنظامی کشته شدند اما مقاومت مردم باعث شد عمر این کودتا یک روز هم به طول نیانجامد و به شکست کشیده شد.

دولت ترکیه نیز گویا منتظر چنین فرصتی بود تا ادارات، سازمان‌های دولتی و رسانه‌ها را از مخالفان، عوامل گولن و سیاسیون کُرد پاکسازی کند. بدین ترتیب تا کنون نزدیک به 100هزار نفر اخراج و بیش از 30هزار نفر بازداشت شده‌اند.