هدف عربستان در یمن چیست؟

به نظر می رسد که تلاش عربستان برای نابودی ساحل غربی یمن و سناریوی جدایی جنوب این کشور از شمال آن و طرح ویرانی شمال خنثی شد.

عربستان و همپیمانان آن بدون هیچ طرح جایگزین در صورت شکست طرح اصلی و سیطره بر صنعاء و کل کشور وارد جنگ با یمن شده است.

پلان «ب» عربستان در یمن به نظر می رسد که اکنون دچار شکست شده است: درباره جدایی جنوب یمن از عدن تا باب المندب است و به همین دلیل است که عربستان جنگ ساحل را به عنوان جنگ «جنوبی» به راه انداخته است، به گونه ای که همه فرماندهان و سربازان آن از جنوب یمن هستند.

در این طرح، جدایی جنوب از شمال یمن هدف نیست، بلکه هدف جدایی جنوب برای نابودی شمال است و طبیعی است که شمال یمن به عنوان یک زندان بزرگ تحت محاصره و بدون حاکمیت هوایی و دریایی و بدون هیچ امکاناتی برای تاسیس دولت در آن باقی بماند.

در راستای اجرای این طرح، عربستان همه نهادهای دولتی و قانونی اعم از بانک مرکزی تا پارلمان را به صورت تدریجی به عدن منتقل کرد تا شمال کشور از مشروعیت لازم و حمایت خارجی برخوردار نباشد.

جنوب یمن همواره پادگان شبه دائم سعودی اماراتی است به این معنی که هیچ دولتی در آنجا تاسیس نخواهد شد و هیچ جایگزینی برای صنعاء و جنوبی‌ها وجود ندارد.

آیا چنین سناریویی موفق خواهد بود؟

«محمد عایش» در یاداشتی که پایگاه خبری «النجم الثاقب» آن را منتشر کرده است، نوشت: شاید این طرح به طور موقت و تا حدی موفق باشد و همه آنچه عربستان می‌خواهد اجرا شدنی نباشد، اما مدافعان یمنی در محور غربی و دیگر محورها حضور دارند و به صراحت بر نابودی همپیمانان منطقه ای و بین المللی این کشور تاکید دارند.

نیروهای مبارز مستقر در المخا و باب المندب و دیگر محورها تنها ضامن عدم اجرای طرح های سعودی علیه یمن در شمال و جنوب هستند.