کاهش سهم روسیه در شرکت کلاشنیکف

دولت روسیه در نظر دارد سهم خود را در سرمایه شرکت سازنده سلاح های خودکار کلاشنیکف کاهش دهد و بخش بزرگی از این سهام را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

بر این اساس، شرکت کلاشنیکف روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد "شرکت دولتی روستک Rostec در نظر دارد سهم خود را در سرمایه کلاشنیکف از 51 درصد به 25 درصد کاهش دهد تا بخش خصوصی که در حال حاضر 49 درصد از سهام کلاشنیکف را در اختیار دارد، هر چه بیشتر در این شرکت سرمایه گذاری کند."

 

مبلغ این معامله که اجرای آن باید به تایید مقامات دولت برسد، هنوز فاش نشده است.

 

سرگئی چمزوف Sergueï Tchemezov مدیر عامل شرکت روستک در بیانیه ای گفت "در سال 2013، ضرر و زیان شرکت به حدود دو میلیارد روبل، برابر با 31 میلیون یورو به نرخ امروز رسید ولی با ورود سرمایه گذاران خصوصی و تغییر و تحولات مهم، شرکت مجددا به نتایج مالی مثبت دست یافت."

 

کارخانه تولید اسلحه "ایژماش" در سال 1807 در شهر ایژوسک Ijevsk در 1300 کیلومتری شرق مسکو تاسیس شد و در سال 2013، شرکت دولتی روستک آن را با کارخانه ای در همان نزدیکی موسوم به ایژمخ Ijmekh ادغام کرد و نام مشهورترین کارمند این کارخانه یعنی میخاییل کلاشنیکوف، مخترع سلاح خودکار ای کی -47 (AK-47) را بر این شرکت ادغام شده گذاشت. سلاح خودکار کلاشنیکف ای کی 47 پرفروش ترین سلاح خودکار در جهان است.

 

با ورود سهامداران خصوصی همچون کریووروچکو Krivoroutchko چهره شرکت کلاشنیکوف دستخوش تغییراتی جدی شد. این شرکت علاوه بر سلاح، انواع البسه، چاقو و حتی اشیاء فانتزی هم تولید می کند.

 

کلاشنیکوف در ماه ژانویه از استخدام 1700 نیروی جدید و افزایش 30 درصدی تعداد کارکنان خود برای پاسخگویی به افزایش صادرات خود خبر داد.