تبادل زنان اسیر میان ارتش سوریه و مخالفان + تصاویر

 منابع خبری از عملیات تبادل اسرا بین ارتش سوریه و گرو‌ه‌های مخالف در استان حماه خبر دادند.

به گزارش این منابع خبری، مخالفان نظام سوریه، تعدادی از زنانی را که دو سال پیش، در مناطق تحت سیطره ارتش اسیر گرفته‌اند، تحویل ارتش داده و در مقابل ۱۱۲ زن را که نیروهای ارتش در اسارت داشتند تحویل گرفته‌اند.

این تبادل اسرا در منطقه قلعة المضیق انجام شد.

نیروهای مخالف زنانی را که در نبرد شهرک سلمی در حومه لاذقیه در آگوست ۲۰۱۳ به اسارت گرفته‌اند را آزاد کردند. همه این زنان از علویان سوریه بودند.

به گفته منابع آگاه، توافق بر سر تبادل اسرا بین سازمان آزادی اسرای اپوزیسیون و فرماندهی عملیات نظامی ارتش سوریه در شهرک سلمی انجام شده است. این مذاکرات بیش از دو سال به طول انجامید.

دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه تعداد زنانی را که بر اساس این توافق آزاد شده‌اند، ۱۱۲ نفر اعلام کرد. 

از جمله زنان اسیری که آزاد شده‌اند رشا شربجی، فعال سیاسی به همراه چهار فرزندش هستند. برخی از زنان آزاد شده کودکانشان را به همراه داشتند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در جریان این تبادل ۵۵ زن و کودک از زندان‌های دولتی آزاد شده و به مناطق تحت سیطره مخالفان انتقال داده شدند. مخالفان نیز بقیه زنان را آزاد کرده و به مناطق تحت سیطره دولت سوریه در ساحل این کشور منتقل شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که چنین روند تبادلی از آغاز بحران سوریه بی‌سابقه بوده اما میانگین آن طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

عملیات انتقال اسرا از طریق خودروهای هلال احمر سوریه صورت گرفت.

منابع محلی می‌گویند: اسرایی که مخالفان به نظام تحویل دادند اسیر داعش بودند و مخالفان حدود سه سال پیش بعد از عقب‌نشینی داعش از مناطق حومه لاذقیه این اسرا را به مناطق تحت سیطره خود انتقال دادند.