مشاورین نظامی ترامپ؛طراح حمله هوایی اخیر به یمن

 گزارش ها حاکی از آن است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا بر خلاف تظاهر به استقلال رأی، تمایل زیادی به پیروی کورکورانه از رأی مشاورین نزدیکش به ویژه در امور نظامی دارد.

این وابستگی تا جایی پیش رفته که مشاوران وی، او را با جمله ساده «اوباما شجاعت انجام آن را نداشت» به اتخاذ تصمیم های دشوار که عاقبت سنگینی دارد، وادار می کنند.

در همین راستا، گفته می شود که حمله هوایی نیروهای آمریکایی علیه مواضع القاعده در یمن که در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۷ روی داد و نخستین عملیات نظامی ترامپ در مقام فرمانده کل قوا بود، به تحریک مشاورین نظامی وی انجام گرفت.

نتیجه این عملیات آن طور که انتظار می رفت، تاثیرگذار نبود چرا که علیرغم کشته شدن ۳۰ تروریست، «قاسم الریمی» سرکرده القاعده یمن از آن جان سالم به در برد.

گفتنی است که «باراک اوباما» رئیس جمهوری قبلی آمریکا نیز عزم جدی برای اجرای این عملیات داشت حال آنکه به پیشنهاد مشاورینش، انجام آن را در انتظار مساعد شدن شرایط جوی از جمله عدم تابش ماه در شب عملیات، به تعویق انداخت.

اما گزارش ها حاکی از آن است که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع دولت ترامپ و «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس جمهوری تازه کار را متقاعد کرده اند که تردید اوباما از سر ضعف بوده و او نباید در چنین دامی گرفتار شود.

توجیه آنها هم این بوده است که مرگ الریمی، نتیجه بازی با القاعده را به نفع آمریکا تغییر می دهد حال آنکه این هدف محقق نشد.

گفتنی است که پنتاگون علیرغم فرار الریمی از صحنه حادثه، مدعی است اطلاعات خوبی را طی این عملیات به دست آورده است.