احتمال برکناری دی میستورا جدی شد

 روزنامه «ایزوستیا» به نقل از مقامات آگاه در محافل دیپلماتیک روسیه و سوریه خبر داده که در آینده نزدیک ممکن است "استفان دی میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه از سمت خویش برکنار شود. تصمیم گیری نهایی در این رابطه پس از دور بعدی مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو که قرار است 20 فوریه برگزار شود، صورت خواهد گرفت.

استفان دی میستورا در تاریخ 29 نوامبر سال 2014 به سمت نمایندگی ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه منصوب شد. وی پیش از این در سمت معاونت وزارت امور خارجه ایتالیا کار کرده و سمت‌های بلندپایه‌ای نیز در ساختارهای مختلف سازمان ملل داشته است.

دی میستورا از سوی "بان کی مون" دبیرکل سابق سازمان ملل که دوره ماموریت وی در تاریح 31 دسامبر سال 2016 به پایان رسید، به این سمت منصوب شده است و اکنون "آنتونیو گوترس" دبیرکل جدید هنوز در حال تعیین خط مشی آتی سازمان ملل متحد در حل و فصل مناقشه سوریه است.

"سرگئی اورجونیکیدزه" معاون سابق دبیرکل سازمان ملل که شخصا با دی میستورا آشنایی دارد به روزنامه «ایزوستیا» گفته است که مسئله برکناری وی کاملا حقیقت دارد. وی یادآور شده است: «استفان دی میستورا قادر به نشان دادن خویش در این سمت نیست. من مطمئن هستم که مناقشه در سوریه آنقدر اهمیت دارد که دبیرکل باید خود شخصا به حل این مشکل بپردازد. ضمن اینکه قبلا نیز به همین صورت عمل میشد. برای مثال "کوفی عنان" دبیرکل سابق شخصا مسئله حل و فصل مشکل عراق را زیر نظر داشت و هیچ نماینده‌ای در این رابطه تعیین نکرده بود. اکنون دبیرکل جدید نیز در حال تصمیم گیری است که سازمان ملل از این به بعد در مسئله سوریه چگونه عمل کند.»

به گفته وی، دی میستورا همیشه موضگیری بی طرفانه‌ای بر اساس اصول سازمان ملل اتخاذ نکرده و در برخی موارد تصمیمات وی به اراده نیروهای خارجی در مناقشه سوریه بستگی داشته است. این دیپلمات اسبق افزود: «او یک مقام سازمان ملل است، در حالیکه پیش از این دستورات دولت "باراک اوباما" را اجرا می کرد، ولی اکنون وضعیت فرق کرده و دولت اوباما دیگر وجود ندارد».

"محمد خیرالاحکام" نماینده پارلمان و عضو هیئت نمایندگی سوریه در مذاکرات ژنو نیز دیدگاه مشابهی نسبت به نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دارد.

این مقام سوری به این روزنامه گفته است: «دی میستورا غالبا اصل بی طرفی را رعایت نکرده و از این یا آن طرف مناقشه حمایت می کند. این مسئله مهمترین ادعایی است که نسبت به عملکرد وی وجود دارد. متاسفانه بیشترین تلاش وی در جهت حفظ سمت خویش بود تا اینکه بتواند راهی برای سازش دادن طرفین مناقشه پیدا کند.

مخالفان سوری نیز از عملکرد نماینده ویژه سازمان ملل رضایت ندارند. طبق گفته  "ایلیان مسعود" رهبر گروه مخالفان «حمیمیم»، استفان دی میستورا به تعهداتی که این سمت بر گردن او گذاشته است، عمل نمی کند.

وی به «ایزوستیا» گفته است: «قبل از هر چیز وی از طرف دولت آمریکا تحت فشار قرار داشته و در فکر سازمان دهی مذاکرات ژنو، در زمان مقتضی و لازم نیست. بدون دلیل وقت را هدر داده و تلاش نمی کند تا بر مخالفان خارجی در سوریه فشار لازم را وارد سازد تا شکل گیری هیئت نمایندگان واحدی از سوی مخالفان برای شرکت در مذاکرات امکان پذیر شود.»

کارشناسان سوری نیز در این زمینه یادآور شده اند که مقامات دمشق از برکنار شدن دی میستورا استقبال خواهد کرد. "طالب ابراهیم" کارشناس و مدیر مرکز تحقیقات راهبردی دانشگاه دمشق به این روزنامه گفته است: «دی میستورا تاکنون نتوانسته موفقیتی در حل و فصل بحران سوریه داشته است. او دیدگاه یکجانبه‌ای نسبت به این مناقشه دارد و بارها انتقادات شدیدی نسبت به سیاستهای روسیه در قبال این بحران نموده که هیچ پایه و اساسی هم نداشته است. مقامات دولت سوریه از برکنار شدن وی خوشحال هم خواهند شد.»

عملکرد دی میستورا در سمت نماینده ویژه امور سوریه واکنشهای متفاوتی از سوی روسیه را نیز در پی داشته است. وی بارها به ایجاد اختلال در روند حل و فصل مناقشه در سوریه متهم شده است. به گفته یک مقام نزدیک به مذاکرات مربوط به سوریه، مسکو بطورکلی از عملکرد نماینده ویژه سازمان ملل رضایت چندانی ندارد.  

لازم به ذکر است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که بارها شخصا از استفان دی میستورا خواسته است تا تلاش بیشتری برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی در مورد  سوریه انجام دهد، چرا که این وظیفه اوست و کار دیگری بغیر از این ندارد.