گزینه‌های ترامپ برای مقابله با موشک‌پراکنی کره شمالی

خودداری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از واکنش شدید و علنی در برابر آزمایش موشک بالستیک کره شمالی نشان می‌دهد که ترامپ گزینه‌های ناچیزی را برای مقابله با اقدامات موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ در اختیار دارد.

یک مقام رسمی آمریکایی در این باره تاکید کرد: پاسخ‌هایی که واشنگتن مد نظر قرار می‌دهد، شامل افزایش تحریم‌ها و نشان دادن قدرت دفاع موشکی در منطقه خواهد بود که این گزینه‌ها تفاوت چندانی نسبت به راهبردی که از سوی دولت اوباما پیگیری می‌شد، نخواهد داشت.

حتی این ایده که با فشار بر چین مانع از ادامه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در منطقه شود، نیز از سوی دولت اوباما دنبال شده و تاثیر چندانی بر سیاست‌های کره شمالی نداشته است. پکن نیز ظاهرا قصد ندارد در دوره ریاست جمهوری ترامپ، موضع خود در قبال برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را تغییر دهد.

دراماتیک ترین پاسخ به آزمایش‌های موشکی کره شمالی، می‌تواند اقدام نظامی مستقیم یا مذاکره باشد. ولی در شرایط کنونی هیچ یک از این دو گزینه روی میز نیست، اولی به خاطر ریسک جنگ در منطقه و دومی به خاطر اینکه مذاکره می‌تواند به مثابه هدیه‌ای برای رفتار بد کره شمالی باشد.

بونی گلاسر کارشناس مسائل آسیا در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در این باره گفت: گزینه‌های ترامپ محدود است.

واکنش ترامپ در برابر آزمایش موشکی کره شمالی ابهامات زیادی را به وجود آورده است. وی در جمع خبرنگاران گفت: من تنها می‌خواهم که همه درک کنند و کاملا بدانند که آمریکا 100 درصد پشت ژاپن ایستاده و از این متحد بزرگ حمایت می‌کند.

ترامپ در این اظهارات هیچ اشاره‌ای به کره شمالی یا برنامه‌های تلافی جویانه علیه پیونگ یانگ نکرده است.

البته ترامپ در ماه ژانویه در توییتی که پس از پیام کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به مناسبت سال جدید میلادی، منتشر کرد، تاکید کرده بود که "آزمایش موشک بالستیک کره شمالی، اتفاق نخواهد افتاد."

این در حالی است که استفن میلر مشاور کاخ سفید در مصاحبه با ای بی سی نیوز تاکید کرد: همین یک جمله ترامپ نشانگر اهمیت همبستگی آمریکا با ژاپن است.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز هم تصریح کرد: آمریکا به تقویت روابط مستحکم با متحدانش در منطقه علیه افزایش اقدامات خصمانه کره شمالی ادامه خواهد داد.

یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفت: دولت آمریکا انتظار اقدام تحریک آمیز از سوی کره شمالی را بلافاصله پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ داشته است و همه گزینه‌ها را برای پاسخ دادن به این اقدام پیونگ یانگ بررسی می‌کند.

این در شرایطی است که بعید به نظر می‌رسد واشنگتن در شرایط کنونی تصمیمی برای تشدید تنش در روابط با کره شمالی داشته باشد. دولت جدید آمریکا احتمالا فشار بر چین را افزایش خواهد داد تا مانع از ادامه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی شود.