بسیاری از ایرانی‌ها از سیاست‌های روحانی ناامید شده‌اند

پایگاه اینترنتی قنطره در گزارشی درباره درگذشت آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر رقابت‌های انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نوشت که اکنون رفسنجانی رفته است و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مهمترین حامی خود را از دست داده است.

در این گزارش به روی کار آمده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا اشاره شده و این ادعا مطرح شده است که روحانی باید شخصا اوضاع را با توجه به تندروهای داخلی ایران مدیریت کند.

اولریش فون‌شورین نویسنده این گزارش مدعی است که با گذشته یک ماه از درگذشت آیت‌الله رفسنجانی میراث وی یعنی روابط خوب با آمریکا در معرض خطر است و ترامپ هم در واکنش به برنامه موشکی ایران اقدام به اعمال تحریم‌های بیشتری کرده است که این اقدامات توافق هسته‌ای را هم به خطر می‌اندازد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که رفسنجانی عامل کلیدی دستیابی به توافق هسته‌ای بود. توافقی که سالها به عاملی برای تنش تبدیل شده بود.

فون‌شورین در ادامه نوشت که حتی پیش از اینکه رفسنجانی از دنیا برود، انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری موضوعی بود که به دیده تردید به آن نگریسته می‌شد چرا که بسیاری از ایرانی‌ها از سیاست‌های وی ناامید شده‌اند. توافق هسته‌ای این امیدواری را ایجاد کرد که تحریم‌های اقتصادی برداشته شوند اما این امیدواری هنوز محقق نشده است و بسیاری بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا و تحریم‌هایی که همچنان باقی هستند در تبادل مالی با ایران دچار مشکل هستند.

نویسنده بر این باور است که با روی کار آمدن ترامپ، توافق هسته‌ای زیر سوال رفته است و اکنون مشخص نیست که آیا آمریکا به عنوان دشمن ایران می‌خواهد این توافق را همانطور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی تهدید کرده بود، پایان دهد اما به نظر می‌رسد که این مقام جمهوری‌خواه می‌داند که آمریکا تا زمانی که اروپایی‌ها به توافق پایبند هستند و تمایلی به اعمال تحریم‌های جدید ندارند، به سختی می‌تواند اقدامی علیه ایران صورت دهد.