هشدار شورای امنیت به آزمایشهای موشکی کره شمالی

 شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست فوری خود آزمایش موشک بالستیک کره شمالی را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که در صورت عدم توقف آزمایشهای هسته ای و موشکی پیونگ یانگ، «تدابیر قابل توجه بیشتری» اتخاذ خواهد کرد.

بیانیه شورای امنیت اواخر روز دوشنبه در حالی صادر شد که پیش از آن، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این آزمایش موشکی را به شدت محکوم کرد و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز وعده داد که با کره شمالی «بسیار قاطعانه» برخورد خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل با محکوم نمودن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی و یک آزمایش موشکی دیگر این کشور در نوزدهم اکتبر اعلام کرد که فعالیتهای کره شمالی برای توسعه سامانه های حمل تسلیحات هسته ای خود ناقض قطعنامه های تحریمی سازمان ملل و تشدید کننده تنشها خواهد بود.

شورای امنیت از تمام اعضای سازمان ملل متحد خواست تا شش قطعنامه این شورا را که از سال ۲۰۰۶ با هدف اِعمال تحریمها علیه پیونگ یانگ به تصویب رسیده اند، به مرحله اجرا درآورند.   

گفتنی است که کره شمالی با تائید آزمایش موشکی که در روز یکشنبه انجام گرفت، از موفقیت آمیز بودن آن خبر داد. این آزمایش در حضور «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام گرفته و موشک به کار رفته در آن از نوع بالستیک میان برد و سطح به سطح بوده است.

این موشک با طی مسافتی ۵۰۰ کیلومتری، از غرب کره شمالی به سمت دریای ژاپن شلیک شده است.