شناسایی یک گروه حامی مالی تروریست‌ها در قرقیزستان

«راحت سلیمانوف» نماینده کمیته امنیت ملی قرقیزستان گفت: نیروهای امنیتی قرقیزستان، 2 فوریه گروهی را که حامی مالی تروریسم در این کشور بودند را شناسایی کردند.

وی افزود: 2 نفر از فعالان این گروه روز گذشته در منطقه «اوش» بازداشت شدند.

این دستگیری طی عملیات ویژه‌ای توسط نیروهای امنیتی «بیشکک» انجام گرفت.

نماینده کمیته امنیت ملی قرقیزستان گفت: شخص بازداشت شده، در مدارس مذهبی مصر و سوریه تحصیل کرده و در سال 2012 با رهبران گروه‌های مختلف تروریستی بین‌المللی آشنا شده است.

سلیمانوف گفت: مظنون در ژانویه 2015 وارد قرقیزستان شده و فعالیت‌های جنایی خود را با حمایت مالی شورشیان ادامه داد.

وی افزود: در 2 سال گذشته تحت پوشش یک سازمان بازرگانی، پول‌هایی را که مسلمانان نیکوکار جهت همدردی به وی بخشیده بودند، به خارج از کشور برده و گروه‌های تروریستی را تأمین مالی کرده است.

علاوه براین، وی به همراه دوستان خود در یکی از کشورهای عربی فعالیت بازرگانی را آغاز و درآمد حاصل از آن را برای حمایت مالی داعش می‌فرستاد.

ارتباطات مشکوک

«یانگیبوی مویدینوف» رئیس کمیته امنیتی استان اوش در این‌باره گفت: تروریست‌ها قربانیان خود را از نظر مالی تأمین می‌کنند تا بتوانند به راحتی به ترکیه و سپس به سوریه بروند.

وی با یادآوری از بازداشت‌های اخیر در استان اوش تأکید کرد: استخدام جوانان در گرو‌های تروریستی هنوز ادامه دارد.

مایدانوف ادامه داد: به لطف مردم محلی، مأمورین اجرای قانون 19 ژانویه یکی از فعالان تروریستی را شناسایی کردند که در محل اقامت وی تعداد زیادی اشیاء مشکوک یافت شد.

وی افزود: در بازار کوچک شهر اوش، در گذشته شایع بود که وی جوانان را برای پیوستن به داعش دعوت کرده و به آنان وعده بهشت می‌داد.

مایدانوف گفت: نیروهای امنیتی گمان می‌برند که تعداد بسیاری از تروریست‌ها جزء کارآفرینان و بازرگانان مبدل باشند.

مقام دولتی قزاق تصریح کرد: مظنونین افراطی با روش‌های گوناگون با یکدیگر در ارتباطند اما به دلیل سلسله مراتبی دارند اسامی حقیقی بالادستان خود را نمی‌دانند.

وی افزود: تروریست دستگیر شده اعتراف کرد که به تنهایی کار نمی‌کرده و وجوه ارسالی را به طور منظم به یک آدرس در ترکیه می‌فرستاده است.

مایدانوف گفت: اسناد و مدارک فرد بازداشت شده در حال بررسی است.

رئیس کمیته امنیتی استان اوش در پایان گفت: بسیاری از اسناد و مدارک مربوط به متهم پیش از جستجو نابود شدند، با این حال رسید مؤسسات بانکی هنوز باقی است و این فرصت وجود دارد که خارج از کشور به دنبال دریافت‌کنندگان پول‌ها رفت.