آمریکا ابتدا باید از ایران عذرخواهی کند

 وبگاه آمریکایی «رجیستر گارد» در مطلبی با تاکید بر لزوم عبرت گرفتن رییس جمهور جدید آمریکا از اقدام‌های نادرست این کشور در منطقه و علیه ایران می‌نویسد: در حالی ‌که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا و نومحافظه کاران این کشور اینک بیشتر درباره اقدام نظامی علیه ایران سخن می‌گویند، اما باید کمی نیز به تاریخ توجه کنند.

به نوشته این وبگاه، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در سال 1953 میلادی «محمد مصدق»، نخست وزیر وقت ایران را که در مسیری دموکرات انتخاب شده بود سرنگون و دیکتاتوری ‌بی‌رحم که با مشت آهنین حکومت می‌کرد را به قدرت رسانید. اما  «آیت الله خمینی» رهبر انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی او را سرنگون ساخت.

بر این اساس، آمریکای ناخشنود از سقوط دیکتاتورش  «صدام حسین» رییس جمهور وقت عراق را مسلح کرد و او نیز از سال 1980 تا 1988 جنگی را علیه ایران به راه انداخته و  به طور فراوانی از سلاح‌های شیمیایی علیه آن‌ها استفاده کرد.

این وبگاه سپس نوشت: هر بحثی درباره ایران باید با توجه به تاریخی که بدان اشاره شد، صورت پذیرد. به ویژه باید قبول کنیم مردم ایران این حق را دارند که نگاه مناسبی به سیاست‌های خارجی آمریکا در منطقه نداشته باشند. نمی توان گفت که ایران نیز رفتاری نمونه داشته است، اما این‌که آمریکا ادعا می‌کند ایران خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند با توجه به عملکرد کاخ سفید در ایران، عراق، لیبی، سوریه، افغانستان و جاهای دیگر این مصداقی از ضرب المثل «دیگ به دیگ می‌گوید رویت سیاه» است.

 در خاتمه این مطلب آمده است: آمریکا به جای راه انداختن جنگی دیگر در خاورمیانه برپایه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی، باید با اذعان به عملکرد و تاریخچه خود در خاورمیانه از ایران عذرخواهی کرده و آنگاه در پی برقراری روابط  کامل دیپلماتیک با این کشور باشد.