پیشروی نیروهای عراقی در موصل

به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نیروهای عراقی همچنان به پیشروی خود در غرب موصل ادامه می دهند. این در حالی است که عناصر داعش با قرار دادن خودروهای بمب گذاری شده در مناطق مختلف در غرب موصل، تلاش می کنند مانع پیشروی ارتش عراق شوند. نیروهای عراقی بیشتر این خودروها را شناسایی و منهدم می کنند. در همین حال نیروهای عراقی به کمتر از سه کیلومتری مسجد مشهور موصل رسیده اند، مسجدی که ابوبکر البغدادی سال 2014 در آن خلافت خود را اعلام کرد. داعش در آن زمان توانست با ایجاد رعب و وحشت، بخشهای وسیعی از عراق را تصرف کند.

 

با این حال نیروهای عراقی با کمک همپیمانان بین المللی، همه مناطق تحت تصرف داعش را آزاد کرده اند و هم اکنون برای آزاد کردن غرب موصل  تلاش می کنند هرچند عناصر داعش چاره ای جز دفاع از خود در این منطقه ندارند. سلاح بسیار مهم داعش در غرب موصل، تک تیراندازانی هستند که با پنهان شدن در خانه ها، باعث کندی پیشروی ارتش عراق می شوند. 

 

عناصر داعش همچنین از ساکنان غرب موصل به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و این مسئله نیز باعث طولانی شدن نبرد در غرب موصل شده است. سران داعش در همین حال با پخش اعلامیه هایی از بلندگوها، عناصر خود را به مقاومت در برابر به گفته آنان کفار و کشتن عناصری که عقب نشینی کنند، فرا می خوانند. عناصر داعش همچنین با حفر تونل داخل خانه ها از آن برای جابجایی در مناطق مختلف استفاده می کنند و از چشم جنگنده ها در امان می مانند. هم اکنون حدود هفتصد و پنجاه هزار غیرنظامی در غرب موصل به سر می برند که در خیابانها و کوچه های تنگ زندگی می کنند و امیدوارند در میان نبرد عناصر داعش با نیروهای عراقی، سالم بمانند.