بررسی سو‌ء استفاده جنسی از کودکان مهاجر انگلیسی

 اولین جلسه دادگاه بررسی جنایت علیه کودکان بریتانیایی اعزامی به استرالیا و کانادا روز دوشنبه (امروز) آغاز به کار می‌کند.

به نوشته روزنامه گاردین، امروز جلسه تحقیقات و بررسی سوء استفاده از کودکان بریتانیایی که در سال‌های 1920 تا 1970 به استرالیا و کانادا فرستاده شده بودند، آغاز خواهد شد.

این تحقیقات درباره تعداد 150 هزار کودک بریتانیایی بین سه سال و بالاتر است که در برنامه‌ای از سوی مقامات بریتانیا از خانواده‌هایشان جدا شده و طی این نیم قرن به استرالیا و کانادا فرستاده می‌شدند.

پارلمان بریتانیا در گزارشی در سال 1998 درباره سوء استفاده سیستماتیک از این کودکان گزارشی منتشر کرد اما آغاز تحقیقات در این رابطه تا کنون به تعویق افتاده بود.

حدود 2 هزار نفر از آن کودکان قربانی همچنان زنده هستند و برای شهادت و ارائه مدارک در دادگاه تحقیقات حضور خواهند یافت.

یکی از این قربانیان که مردی مسن است در این رابطه گفت، زمانی که کودک خردسالی بود به همراه دو برادرش به استرالیا فرستاده شد اما دولت بریتانیا در محافظت از آنان کوتاهی کرد و این افراد هدف سوء استفاده جنسی قرار گرفتند.

تحقیقات درباره این کودکان به برنامه‌های حکومت بریتانیا بازمی‌گردد که کودکان این کشور را با اهداف سیاسی و اقتصادی به دیگر کشورهای مشترک‌المنافع اعزام می‌کرد. کودکانی که در شرایط فقر و خانواده‌های بی‌بضاعت بودند، از خانواده‌ها و هویتشان جدا شده و به این کشورها اعزام می‌شدند.

بسیاری از این کودکان در مدارس شبانه‌روزی در کشورهای مشترک‌المنافع مورد سوء استفاده قرار می‌گرفتند. این کودکان از سوی شوراهای مسئول، مراکز مذهبی و نیروهای نظامی به اضافه موسسات خصوصی و دولتی مورد تعرض و تجاوز جنسی یا ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.

خبرنگار بی‌بی‌سی هم در آستانه شروع اولین جلسه دادگاه تحقیقات درباره این جنایت گفت، وسعت سوء استفاده جنسی از این کودکان بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا گفته شده بود.

دولت‌های استرالیا و بریتانیا به ترتیب در سال‌های 2009 و 2010 به دلیل ارتکاب این جنایت انسانی از مردم عذرخواهی کرده و مبلغی برای تامین هزینه سفر افراد بازمانده از این قربانیان مهاجر برای بازگشت به بریتانیا اختصاص دادند.

تحقیقات مستقل درباره این کودکان بعد از آن‌که جیمی ساویل مجری معروف بی‌بی‌سی مشهور به شوالیه در سال 2011 مُرد، اوج گرفت. از آن زمان صدها نفر اعلام کردند از سوی این ستاره سابق بی‌بی‌سی در دوران کودکی مورد سو‌ء استفاده جنسی قرار گرفته بودند.

همچنین در پی این افشاگری‌ها، افراد متعددی درباره سوء استفاده مسئولان از آن‌ها در دوران کودکی‌شان در مدارس، در مراکز درمان عمومی و در یتیم‌خانه‌ها پرده برداشتند.