محاکمه متهم های کودتای نافرجام ترکیه
به نقل از پرس تی وی ؛ بزرگ‌ترین محاکمه مظنونان متهم به دخالت در کودتای نافرجام 25 تیر امسال در ترکیه در دادگاهی ویژه آغاز شد.

 

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، این محاکمه در زندانی در منطقه سینجان در نزدیکی آنکارا، پایتخت ترکیه برگزار شده و در جریان آن به اتهامات 330 مظنون رسیدگی می‌شود.

 

گفته می‌شود درصورتی‌ که این مظنونان به اتهام تلاش برای سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مجرم شناخته شوند، با حکم حبس ابد مواجه هستند.

 

شمار بسیاری از این مظنونان نیز به قتل یا اقدام به قتل متهم شده‌اند که احکامی سنگین در انتظارشان خواهد بود.

 

این محاکمه روز سه‌شنبه در زندان سینجان تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. نیروهای امنیتی در خارج از زندان حضور دارند و یک کامیون آبپاش نیز در محل حاضر شده تا در سرکوب اعتراضات احتمالی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین یک هواپیمای بدون سرنشین نیز در حال پرواز برفرازمنطقه و رصد تحرکات است.

 

بیشتر مظنونان از جمله دانشجویان دانشکده افسری اتهامات وارده را رد کرده و گفته‌اند تنها دستورات فرمانده خود را اجرا کرده‌اند.

 

دادگاه‌های متهمان دخالت در کودتای نافرجام ترکیه در شهرهای مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

به‌تازگی 47 متهم در شهر موغله و 270 مظنون دیگر در ازمیر محاکمه شدند. فتح‌الله گولن، فعال سیاسی مخالف دولت اردوغان که در آمریکا به سر می‌برد از جمله این متهمان بود که به‌طور غیابی محاکمه شد.

 

دولت ترکیه بعد از کودتای نافرجام امسال ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

 

در این سرکوب‌ها همچنین تعداد بسیار زیادی از رسانه‌های منتقد دولت تعطیل‌شده‌اند.

 

منتقدانِ اردوغان، دولت آنکارا را متهم کرده‌اند در وضعیت اضطراری اعمال‌شده پس از کودتا، مخالفان و منتقدان را سرکوب می‌کند.

 

 سازمان عفو بین‌الملل به‌ تازگی در گزارش سالانۀ خود اعلام کرد ترکیه در میان کشورهایی قرار دارد که در سال 2016 بدترین کارنامه‌ها را در زمینۀ حقوق بشر داشته‌اند.

 

این سازمان وضعیت آزادی بیان در ترکیه طی سال گذشتۀ میلادی را وخیم توصیف کرد و افزود به دنبال اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه پس از کودتای نافرجام تیر‌ماه، 118 روزنامه‌نگار دستگیر و 184 رسانۀ خبری تعطیل شده‌اند.