درخواست برای استعفای نتانیاهو

اسحاق هرتزوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در پی گزارشی که یوسف شاپیرا، ناظر دولت تل‌آویو روز سه‌شنبه منتشر کرد، خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شد. در این گزارش از رهبران سیاسی و نظامی که در دوره جنگ ۲۰۱۴ علیه غزه زمام امور را در دست داشتند، انتقاد شده است.

هرتزوگ گفت: این گزارش کوتاهی نتانیاهو و کابینه امنیتی در عملکردشان را فاش کرد و نشان داد آن‌ها در درک تهدیدات و مشخص کردن استراتژی و تجهیز سربازان ارتش و شهروندان به ویژه شهروندان در جنوب شکست خورده‌اند.

وی افزود: محتوای این گزارش باید موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شود.

سازمان اصلی نظارت، وابسته به دولت اسرائیل نیز به شدت از نتانیاهو انتقاد کرد.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: ارتش اسرائیل طرحی را برای بهبود توانایی‌های جنگی خود در غزه و تحقق پیروزی ایجاد کرد.

عمیر بیرتس، وزیر جنگ اسبق اسرائیل نیز تأکید کرد: گزارش ناظر دولت "تصویر سیاهی" را نشان داد که منعکس کننده تلاش‌های نتانیاهو برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌هایش است.

جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز گزارش ناظر دولت اسرائیل را به مثابه اذعان به شکست جنگ اسرائیل علیه غزه دانستند.

نتانیاهو اما با این گزارش مخالفت و تأکید کرد: حماس طی این جنگ ضربه‌هایی بی سابقه خورد. نتیجه واقعی جنگ غزه آرامشی است که بر بیشتر شهرک های مرزی با غزه حاکم است.

گزارش ناظر دولت اسرائیل، نتانیاهو و فرماندهان ارتش وی را به شکست در آمادگی کافی برای جنگ علیه غزه به ویژه درباره خطر تونل‌هایی که حماس از آن طی جنگ استفاده می‌کرد، متهم می‌کند.

در این گزارش آمده است: نهاد سیاسی و نظامی و هیئت‌های اطلاعاتی درباره تهدید این تونل‌ها اطلاع داشتند و حتی می‌دانستند که استراتژیک هستند اما اقداماتی که اتخاذ کردند در سطح این تهدید نبود.

در این گزارش آمده است: نتانیاهو و موشه یعالون، وزیر جنگ وی اطلاعات اساسی را از اعضای کابینه امنیتی مخفی کردند.

در این گزارش که ناظر دولت اسرائیل از اوایل سپتامبر تهیه آن را آغاز کرده بود، تأکید شده که ارتش اسرائیل در برخورد با تونل‌ها کوتاهی کرده و نیمی از این تونل‌ها به مرزهای اسرائیل رسیده‌اند.

در ادامه این گزارش ارتش اسرائیل به عدم تدوین برنامه‌های نظامی برای مقابله با تونل‌ها و کوتاهی در مجهز کردن و آموزش دادن نیروهایش برای مقابله با این خطر متهم شده است.

در این گزارش تأکید شده است: ارتش اسرائیل در نابودی حتی نیمی از این تونل‌ها موفق نشده است.

کمیته نظارت بر عملکرد دولت در کنست تصمیم گرفته طی هفته‌های آینده نتانیاهو را به دلیل این گزارش احضار کند.

اسرائیل هفتم ژوئیه ۲۰۱۴ حملاتی را علیه غزه انجام داد که ۵۱ روز طول کشید و به کشته شدن ۲۳۲۲ فلسطینی و زخمی شدن ۱۱ هزار تن دیگر منجر شد.

در این جنگ ۶۸ اسرائیلی نیز کشته و ۲۵۲۲ تن زخمی شدند.

در ادامه این گزارش تأکید شده که کابینه امنیتی اسرائیل به اوضاع انسانی وخیم در نوار غزه قبل از جنگ نپرداخته و این درحالی است که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نسبت به احتمال تأثیر گذاشتن پیامدهای این اوضاع بر اسرائیل هشدار داده بودند.

در این گزارش تأکید شده است: کابینه امنیتی اسرائیل به مسئله تونل‌ها هیچ توجهی نکرده است و از فرماندهی ارتش نخواسته تا طرح‌هایی را برای مقابله با تهدید تونل‌ها در نظر بگیرند.