افشای 5 سناریوی اتحادیه اروپا پس از برکسیت
به نقل از وب‌سایت ایندیپندنت، اسناد افشا شده‌ای که 5 چشم انداز ممکن برای اتحادیه اروپا را ترسیم می‌کند، نشان می‌دهد این اتحادیه تنها به بازار واحد اروپا محدود خواهد شد.

 

این اسناد که از جانب کمیسیون اروپا تنظیم شده است، سناریوهای ممکن برای اروپای پس از برکسیت – خروج انگلیس از این اتحادیه – را توضیح می‌دهد. این اسناد نشان می‌دهند بازار واحد اروپا می‌تواند تنها دلیل برای اتحاد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا باشد.

 

کمیسیون اروپا اعلام کرده است این مسئله می‌تواند به این معنی باشد که کشورها در بحث جابجایی مهاجران و سرمایه، سیاست‌گذاری‌های مشترک را به طور آزادانه‌تری انجام دهند. با این‌حال، کاهش قوانین اتحادیه اروپا  می‌تواند استانداردهای حمایت از مصرف‌کنندگان و استانداردهای محیطی را با افت شدیدی روبرو کند.

 

این اسناد که از جانب پولیتیکو منتشر شده است نشان می‌دهد همکاری‌های امنیتی و دفاعی – یکی از 12 مورد مهم در پیشنهادات نخست‌وزیر انگلیس برای آینده روابط این کشور با اتحادیه اروپای پس از برکسیت – نیز می‌تواند با خطر روبرو شود.

 

در این اسناد آمده است با توجه به تمرکز بالا بر کاهش قوانین اتحادیه اروپا، تا سال 2025 اختلاف نظرها درباره استانداردهای محیطی و حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین قوانین مالیاتی و استفاده از یارانه‌های دولتی باقی خواهد ماند.

 

کمیسیون اروپا در این اسناد اعلام کرده است: "با این‌که ارز واحد می‌تواند قراردادهای تجاری را تسهیل کند، واگرایی و همکاری‌های محدود بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌تواند از بزرگترین نقاط ضعف به شمار آید." این موضوع به عنوان سناریوی دوم معرفی شده است.

 

سناریوی نخست این است که اتحادیه اروپا به روال کنونی خود ادامه دهد و برنامه اصلاحات فعلی خود را به روزرسانی کرده و به مرحله اجرا درآورد. به این صورت، اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌های انرژی، حمل و نقل و دیجیتال را افزایش خواهد داد و بر مبارزه علیه تروریسم تاکید خواهد کرد.

 

همچنین، این اسناد نشان می‌دهد تا سال 2025، کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تشکیل یک ائتلاف برای به اشتراک گذاشتن قوای نظامی خود تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

انتخاب سوم در این اسناد افشا شده، این است که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند تا مسئولیت‌های بیشتری را متقبل شوند و ائتلاف‌هایی را برای سیاست‌گذاری در بخش‌های به خصوصی تشکیل دهند و جای اتحادیه اروپا را پر کنند. با این‌حال، این مسئله جایگاه کشورهایی را که در این ائتلاف‌ها شرکت نمی‌کنند، تغییر نخواهد داد.

 

انتخاب چهارم، اتحادیه اروپایی را به تصویر می‌کشد که بخش‌های کمتری از سیاست‌ها را برای تمرکز بر آن‌ها برمی‌گزیند و با سرعت بیشتری نسبت به این مسائل واکنش نشان می‌دهد. در این سناریو، حداقل استانداردهای بهداشتی، امنیتی و محیطی در نظر گرفته می‌شود و به کشورهای عضو اتحادیه این امکان را می‌دهد تا با انعطاف‌پذیری بیشتری درباره برخی از مسائل تصمیم‌گیری کند.

 

نگارندگان این اسناد اعلام کرده اند این مورد می‌تواند فاصله بین وعده‌ها و تحقق آن‌ها را کاهش دهد و شهروندان اروپایی را درباره چگونگی عملکرد این اتحادیه آگاه‌تر کند.

 

در آخرین سناریو، پیشنهاد شده است تمام کشورهای اروپایی مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرند. این موضوع به این معنی است که همکاری‌ها میان کشورهای عضو این اتحادیه در تمام زمینه‌ها بیش از پیش خواهد شد و حمایت از یورو نیز گسترش خواهد یافت.

 

کمیسیون اروپا اعلام کرده است تا سال 2025، هماهنگی‌های گسترده‌تری در زمینه مالی، اجتماعی و مالیاتی صورت خواهد گرفت و اتحادیه اروپا نیز بر خدمات مالی نظارت خواهد کرد. پارلمان اروپا در قراردادهای تجاری حرف آخر را خواهد زد. موضوعات دفاعی و امنیتی در اولویت قرار خواهند گرفت. همچنین، یک اتحادیه دفاعی اروپایی برای تکمیل ناتو ایجاد خواهد شد.

 

با این‌حال، در این اسناد آمده است خطر به حاشیه راندن بخش‌هایی از جامعه که احساس می‌کنند اتحادیه اروپا مشروعیت ندارد و یا قدرت بسیاری را از مقامات کشورهای عضو آن گرفته است، وجود دارد.