احتمال تمدید مذاکرات «ژنو ۴» وجود دارد

یک منبع در هیات‌های مذاکره‌کننده در نشست صلح سوریه، که در ژنو برگزار می‌شود، از احتمال تمدید این نشست تا روز شنبه- فردا- خبر داده است.

این منبع، روز پنجشنبه به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: «برای یک روز دیگر آماده شوید.» یک منبع دیگر نیز با تایید این خبر، به همین خبرگزاری گفت: «پیش‌بینی می‌شود که این نشست فعالیت خود را تا روز شنبه ادامه دهد.» تاس نام این دو منبع را ذکر نکرده است.

این در حالی است که خبرنگار تلویزیون «راشا تودی» در ژنو به نقل از هیات‌های مسکو و قاهره تمدید این مذاکرات را رد کرده است. در همین بین، هیات عالی مذاکرات گفته است که هی اطلاعاتی درباره این موضوع ندارد و تمدید نشست به نظر سازمان ملل متحد بستگی دارد.

گفتنی است که نشست «ژنو 4» درباره حل و فصل بحران سوریه، عصر پنجشنبه (23 فوریه) رسما آغاز شد.

طبق این گزارش، هیات نمایندگان دولت سوریه مایل هستند مذاکرات صلح در ژنو حول محور مبارزه با «تروریسم» باشد. این در حالی است که گروه‌های معارض سوری خواهان گفت‌وگو درخصوص انتقال قدرت در سوریه هستند و می‌گویند برای حل بحران و جنگ داخلی در سوریه، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور باید از قدرت کناره‌گیری کند.

«بشار الجعفری» رئیس هیات مذاکره کننده دولت سوریه، روز گذشته در سخنانی اظهار داشت، هیات مذاکره کننده معارضان (کمیته عالی مذاکرات) این دور از گفت‌وگوهای صلح را به گروگان گرفته است.

وی افزود: «هیات مذاکره کننده مسئول هرگونه شکست در مذاکرات صلح در ژنو است.»

در همین حال، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز پنجشنبه گفت که میزان آمادگی معارضان دولت سوریه برای دستیابی به توافق صلح در مذاکرات ژنو هنوز جای سؤال دارد.