وکلای آمریکایی‌های زندانی در ایران نگران رفتار ترامپ

نیویورک‌تایمز در گزارشی این سوال را مطرح کرد که "دونالد ترامپ" چه برنامه‌ای برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران دارد.

 

پایگاه اینترنتی نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد: دست‌کم ۷ شهروند آمریکایی در ایران بازداشت هستند. در این میان ۵ نفر از آن‌ها دارای تابعیت آمریکایی و تعدادی نیز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران بنا به دلایل مختلف بازداشت شدند.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: باتوجه به اینکه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، هیچ تمایلی برای تعامل و انجام مذاکرات با ایران از خود نشان نداده است، وکلای آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران نگران هستند سرنوشت این افراد در دوران ریاست جمهوری ترامپ چه خواهد بود و اساسا ترامپ چه برنامه‌ای برای آزاد کردن آن‌ها دارد. 

 

دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار‌ها قول مساعد داد در صورت ورود به کاخ سفید مشکل پیش آمده برای زندانی‌های آمریکایی را در ایران حل خواهد کرد؛ اما پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ، او به ندرت در سخنانش حتی به این موضوع اشاره کرد.

 

از نظر منتقدان ترامپ، موضوع فقط به زندانیان آمریکایی ختم نمی‌شود؛ بلکه وی درباره بازگرداندن "رابرت لوینسون"، مامور مخفی سازمان اف‌بی‌آی، به خانه نیز قول‌های مساعدی داده بود که تا به امروز محقق نشده است.

 

"رابرت لوینسون" از سال ۲۰۰۷ در ایران مفقود شده و اطلاعی از وی در دست نیست. باتوجه به اینکه ترامپ بار‌ها تاکید کرده است دولت "باراک اوباما" برای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران "رشوه" پرداخت کرده و او هرگز حاضر به پرداخت رشوه نیست، کسی نمی‌داند رئیس جمهور جدید آمریکا چه برنامه‌ای برای آزادی زندانیان آمریکایی از ایران در سر دارد.

 

نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش نوشت: در دوران ریاست جمهوری اوباما، تعاملات سیاسی زیادی با ایران صورت گرفت. "جان کری"، وزیر امور خارجه اوباما، نیز بار‌ها با "محمدجواد ظریف"، همتای ایرانی‌اش، درباره مسائل گوناگون مذاکره کرد. اما هیچ نشانه‌ای از این نوع تعامل در دوران ریاست جمهوری ترامپ در میان مقامات واشنگتن به چشم نمی‌خورد. "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه دولت ترامپ نیز هیچ شباهتی به جان کری ندارد و نمی‌توان امیدوار بود او شرایط مذاکره با مقامات ایرانی را فراهم کند.

 

قرار دادن نام ایران در میان ۶ کشور عمدتا مسلمانی که اتباع آنها از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند نیز سنگ بزرگی بر سر راه تعامل دو کشور قرار داده است. امضای جدیدترین فرمان مهاجرتی ترامپ امیدهای کمرنگی را که درمورد آزادی ۷ زندانی آمریکایی در ایران وجود داشت به یاس تبدیل کرد. این احتمال وجود دارد که این ۷ زندانی در دوران ریاست جمهوری ترامپ کاملا به دست فراموشی سپرده شوند.