طرح محرمانه آمریکا برای جاسوسی از شهروندان تاجیکستان

راشا تودی در خبری نوشت: سرویس‌های جاسوسی آمریکا از چندی قبل بدنبال ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی شهروندان تاجیکستان هستند.

 

این برنامه در ابتدا در پوشش انجام یک نظرسنجی صورت گرفته است و از این طریق، سن، سطح درآمد و باورهای دینی مردمان تاجیک را مورد رصد قرار داده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که اطلاعات جمع آوری شده را واشنگتن برای اداره و کنترل رسانه‌ها، افکار عمومی و همچنین طراحی سیاست‌های آینده خود در منطقه آسیای مرکزی استفاده خواهد کرد.

«الکساندر آساف اف» یک تحلیلگر سیاسی روس بر این نظر است که آمریکا می‌خواهد از این طریق، بانک اطلاعات شهروندان تاجیکستان را ایجاد و سپس از آن برای دستکاری افکار عمومی استفاده کند.

وی گفت: از میان این آمار، می‌توان اطلاعات (شاخص) لازم را درآورد و با استفاده از آن، ادعاهای لازم را تقویت بخشید. برای مثال، بر اساس این نظرسجی، می‌توان ثابت کرد که ساکنان این کشور از رئیس جمهور راضی یا ناخوشنود هستند.

شرکای روس

الکساندر آساف‌اف همچنین می‌گوید، از آنجایی که کشورهای آسیای مرکزی در مدار نفوذ روسیه قرار گرفته‌اند، واشنگتن بایستی این مهم را به خوبی درک کند که چه تهدیدی را همکاری این کشور‌ها با کرملین برای منافع آمریکا در آینده خواهد داشت.

روسیه و تاجیکستان در عرصه امنیت، انرژی و تجارت شرکای بسیار نزدیکی هستند. همچنین در قلمرو این کشور پایگاه نظامی 201 روسیه مستقر شده است.

در همین حال، محیط داخلی تاجیکستان برای آمریکا غیر قابل درک است. بنابراین سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن نیازمند جمع آوری اطلاعات مستقل و دقیق (در مقابل اطلاعات منابع رسمی) درباره جمعیت - تعداد ساکنان شهرها و روستاها هستند.