خشم مردم مالدیو از معامله حاکمان با عربستان

 اگرچه جزئیات معامله مالدیو با عربستان سعودی هنوز محرمانه است اما با این وجود سرمایه گذاری عربستان در جزایر مالدیو موجب خشم مردم و برگزاری تظاهرات شده است.

گزارش‌های متعددی در خصوص اینکه دولت ریاض یا یک نهاد تجاری سعودی قصد دارد جزایر مرجانی «فافو» را در ازای ۱۰ میلیارد دلار خریداری کند، منتشر شده است. گفته می‌شود رقم پیشنهادی برای خرید این ۲۸ جزیره تقریبا دو برابر درآمد مالدیو است.

این وضعیت در حالی است که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در ادامه سفر آسیایی خود به مالدیو سفر خواهد کرد. پادشاه عربستان سعودی در سفر خود به آسیا از مالزی و اندونزی بازدید کرد و قرار است در ادامه این سفر به مالدیو، برونئی، چین و ژاپن برود.

در همین رابطه اعضای حزب دموکراتیک مالدیو هشدار داده اند تصمیم دولت برای فروش این جزایر به عربستان سعودی باعث تشدید افراطی گری در این کشور جزیره‌ای خواهد شد.

«احمد نسیم» وزیر امور خارجه پیشین و از اعضای حزب اتحاد مخالفان مالدیو، به خبرنگاران گفت: به صراحت به حکام سعودی اعلام می‌کنیم که مخالف فروش خاک کشورمان هستیم.

نسیم ادامه داد: تظاهرات‌ گسترده‌ای در ماله، پایتخت مالدیو در اعتراض به طرح چندین میلیارد دلاری فروش جزیره به حکومت آل‌سعود برگزار می‌شود.

«شفا محمد» نائب رئیس حزب اتحاد مخالفان مالدیو، اعلام کرده است که این حزب ائتلافی تصمیم دارد برای جلوگیری از فروش جزیره مرجانی فافو یا هر قسمتی از آن در سطح داخلی و بین‌الملل هر کاری می‌تواند انجام دهد.

وی در حالی این مطالب را عنوان کرد که دولت «عبدالله یمین عبدالقیوم» رئیس‌جمهوری مالدیو، اخبار مربوط به فروش این جزایر را رد کرده بود.

دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو در بیانیه‌ای طرح فروش این جزایر مرجانی به هر «نهاد خارجی» را  رد کرد و ادامه داد: دولت با هدف انجام طرح‌هایی برای توسعه فافو که نتایج مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت با سرمایه‌گذاران در حال رایزنی است.