فتوای  مفتی عراقی درباره کنفرانس‌های خارجی

 "مهدی الصمیدعی" در سخنانی که در صفحۀ رسانۀ شاخۀ نظامی "دار الافتاء" منتشر شد، ادعا کرد که "دولت، به خاطر 200 شخصیتی که عراق و اهل سنت این کشور را فروختند، 10 میلیون سنی را به حاشیه می راند".

وی افزود: اگر دولت در خصوص مخالفت با شرکت در کنفرانس های خارج از عراق نظری روشن ارائه نکند، با توجه به این که این کنفرانس ها سبب از هم گسیختگی ملت عراق و سنی های این کشور می شوند، ما فتوا به تحریم بازگشتِ شرکت کنندگان در این کنفرانس ها به خاک عراق خواهیم داد، با این حال نمی خواهیم چنین گفته شود که ما باعث از هم گسسته شدن جمع ملت شدیم.

مفتی اهل سنت عراق در ادامه خاطر نشان کرد: نمایندگان، پارلمان را به تریبونی برای اختلافات و تبلیغات رسانه ای تبدیل کرده اند.

الصمیدعی روز پنج شنبۀ گذشته تاکید کرده بود کنفرانس هایی که در خارج از کشور، دربارۀ عراق برگزار می شوند، کنفرانس هایی مزدورانه است و به کسانی که قرار است در کنفرانس های ترکیه و ژنو شرکت کنند، هشدار داد که در صورت شرکت در این کنفرانس ها دیگر در عراق جایی نخواهند داشت و با آنان، همانند عناصر داعشی برخورد خواهد شد.

گفتنی است که شورای صلح اروپا، در تاریخ هفدهم فوریه، در منطقه ای در حومۀ ژنو پایتخت سوئیس، کنفرانسی تحت عنوان "سرنوشت عرب های سنی در عراق پس از داعش" برگزار کرد.

در این کنفرانس سه روزه، شماری از شخصیت های نظامی و سیاسی آمریکایی و فرانسوی و شماری از عراقی هایی که در فرایند سیاسی کشور پست دارند و شماری دیگر از شخصیت های عراقی حضور داشتند.

آنکارا، پایتخت ترکیه نیز روزهای چهارشنبه و پنج شنبۀ گذشته، میزبان نشست 25 شخصیت سیاسی و عشایری و بازرگان سنی عراقی، پشت درهای بسته بود. این نشست، دنبالۀ نشست های ژنو، دوحه و پاریس خوانده شد و حاکی از تلاش برای تشکیل مجموعۀ سیاسی سنی جدید برای مرحلۀ آینده است.