مخالفت 130 مقام بلندپایه پیشین آمریکا با فرمان مهاجرتی ترامپ

در نامه مقام های پیشین دولت و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا آمده است: این فرمان که سفر شهروندان برخی کشورهای اسلامی و پناهندگان را به آمریکا ممنوع می کند، ادعای تبلیغاتی گروه تروریستی داعش را درباره جنگ ایالات متحده با اسلام، تقویت می کند.

این نامه می افزاید: اما استقبال از پناهندگان و مسافران مسلمان، دروغ های تروریست ها را افشا و با دیدگاه انحرافی آنان مبارزه می کند.

در میان 134 امضا کنندگان این نامه، نام برخی از مقام هایی که در یکی از دولت های جمهوری خواه و دمکرات آمریکا یا هر دوی آنها خدمت کرده اند، شامل نیکلاس برنز دیپلمات بلندپایه پیشین، ریچارد کلارک مدیر پیشین بخش مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی و مایل فلورنوی معاون پیشین وزارت دفاع آین کشور به چشم می خورد.

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین، ژانت ناپولیتانو وزیر پیشین امنیت داخلی، سوزان رایس مشاور پیشین امنیتی ملی و متیو اولسن مدیر پیشین سازمان ملی مبارزه با تروریسم ایالات متحده نیز از دیگر امضا کنندگان این نامه هستند که در دولت های رئیسان جمهوری دمکرات آمریکا حضور و عضویت داشته اند.

محتوای این نامه بازتاب سخنان مقام ها و نمایندگان ایالت های آمریکا در دادگاه مبنی بر این مطلب است که فرمان تعدیل شده ترامپ نیز تبعیض علیه مسلمانان و ضد منافع آمریکا به شمار می رود.

این نامه می افزاید: ممنوعیت های مسافرتی و مهاجرتی گنجانده شده در این فرمان، به امنیت ملی آمریکا آسیب رسانده و دون شان این ملت است.

بر اساس این نامه، فرمان اجرایی ترامپ، توانایی ایالات متحده را برای راهبری جهان، تضعیف کرده و منافع امنیت ملی این کشور را با عدم حمایت از ثبات متحدانی که برای میزبانی شمار زیادی از پناهندگان تلاش می کنند، خدشه دار می کند.

این نامه علاوه بر ترامپ، برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع، جف سشنز دادستان کل، جان کلی وزیر امنیت داخلی و مایکل دمپسی سرپرست سازمان اطلاعات ملی آمریکا، فرستاده شده است.

بر اساس فرمان تجدید نظر شده ترامپ، مرزهای ایالات متحده بر روی همه پناهندگان و شهروندان 6 کشور عمدتا مسلمان بسته می شود.

این فرمان ورود همه پناهندگان را به مدت 120 روز به خاک ایالات متحده ممنوع و صدور روادید برای شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به مدت 90 روز متوقف می کند.

قرار است این فرمان اجرایی تازه که روز دوشنبه گذشته (16 اسفنده ماه) امضا و صادر شد، از تاریخ 16 مارس (26 اسفند ماه) به اجرا گذاشته شده و جایگزین دستور العمل پیشین ترامپ شود که دادگاه فدرال آمریکا اجرای آن را متوقف کرد.

فرمان مهاجرتی پیشین ترامپ شامل ممنوعیت همیشگی سفر پناهندگان سوری به آمریکا بود و عراق نیز در زمره کشورهایی قرار داشت که ورود شهروندان آنان به خاک ایالات متحده ممنوع شده بود.