علت مداخله پوتین در انتخابات آمریکا

 همین ماه کمیته اطلاعاتی سنا قرار است نشستی را برگزار و درباره این مساله تحقیقات را شروع کند تا صحت و سقم این مساله را دریابد. هیچ‌کس نمی‌گوید هکرها صندوق‌ها یا آرا را دستکاری کرده‌اند چون مساله دشوارتر از این حرف‌ها است. مساله این است که آیا دولت روسیه به راستی کامپیوترهای کمیته ملی دموکرات‌ها را هک کرده، اسناد آن را به سرقت برده، آنها را به ویکی لیکس درز داده تا به این وسیله کلینتون را شکست دهد؟ دولت آمریکا بارها انگشت اتهام را به سوی پوتین نشانه رفت و هر بار با انکار او مواجه شد. بنابراین، انگیزه رهبر روسیه از کمک به ترامپ چه بود؟ برخی متخصصان می‌گویند حمایت از ترامپ مد نظر او نبود بلکه خصومتی که با کلینتون داشت باعث شد او به چنین کاری روی آورد و ترامپ را به کلینتون ترجیح دهد.

دستیابی به قدرت

پوتین اولین بار در یک شب بارانی در «درسدن»، آلمان شرقی، طعم قدرت را چشید زمانی که پرده آهنین در حال فروپاشی بود. این جوان 37 ساله که از اعضای کا.گ.ب بود در دفتر فرماندهی اطلاعاتی روسیه در درسدن حضور داشت و مسوول بسیاری از نیروها بود. این دفتر در 5دسامبر 1989 بسته شد. وقتی دیوار برلین فروپاشید، پوتین از مسکو درخواست کمک کرد، اما پاسخ مسکو این بود: به حال خود هستید و خودتان به امور خود رسیدگی کنید. به گزارش سی.ان.ان، «ماشا جسن»، روزنامه‌نگار روسی- آمریکایی می‌گوید: «او احساس خیانت می‌کرد.» وقتی ساختمان کا.گ.ب محاصره شد، پوتین هزاران صفحه از اسناد کا.گ. ب را سوزاند. او سپس به میان مردم رفت و فریاد زد که برخی اوباش در درون این سازمان می‌خواهند به روی مردم آتش بگشایند. این حربه او کارگر افتاد. مردم متفرق شدند و نیروهای کا.گ.ب نیز از محل متواری شدند.

نفرت از هیلاری

او سلسله مراتب ترقی را به سرعت پیمود و به جایگاهی رسید که امروز در آن قرار دارد. در سال 2000 بوش به تمجید از پوتین پرداخت، اما اندکی بعد لحن خود را در مورد روسیه و پوتین عوض کرد. در سال‌های 2008 و 2011 که هیلاری وارد رقابت‌ها شد لحن تندی علیه روسیه در پیش گرفت. اینجا بود که او تصمیم به مداخله گرفت. او یکبار گفته بود جاسوس سابق کا.گ.ب فردی است فاقد روح. در سال 2011 که تظاهرات در روسیه شروع شد هیلاری در کنار معترضان قرار گرفت. او حتی انتخابات پارلمانی را «نه آزاد و نه عادلانه» خواند که «مردم روسیه شایسته حقی هستند تا اعتراض خود را بیان کنند.» پوتین کینه او را به دل گرفت و بارها از هیلاری خواست تا لحن خود را اصلاح کند. رمنیک می‌گوید: «او از هیلاری نفرت دارد. این نفرت موجب مداخله او در انتخابات شد.» «اولگا کریشتانوسکایا»، جامعه شناس روس، می‌گوید: «پوتین نماینده طبقه متوسط روسیه است و اکنون محبوبیت 86 درصدی دارد.» او بنا دارد تا سال 2024 در قدرت بماند و این بیش از مدت زمان حکمرانی تمام رهبران روسیه بوده است.